Utsolgt før lansering

Går du og sikler på en Lexus NX 300h, den nye SUV-en? Da må du innstille deg på lang ventetid. Årets kvote er nemlig utsolgt.

Publisert Sist oppdatert

Mye kan sies om designen Lexus har valgt for sine nye SUV, men at NX 300h skiller seg ut i mengden kan nok alle enes om:

Lexus var i mange år et nisjemerke i Norge. I 2005 leverte Norges ene Lexus-forhandler 50 nye biler, men de siste årene har merket opplevd kraftig vekst takket være modeller som appellerer til et bredere publikum. Samtidig er forhandlere på plass i de største byene.

I 2013 ble det for første gang registrert over 500 nye Lexus på norske skilter, ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Siden lanseringen i 2010 er det kompaktmodellen CT 200h som har vært viktigste drivkraft, men nå ser det ut til at en ny modell vil ta over – den mellomstore SUV-en NX 300h.

- Etter kun to ukers salg har vi allerede passert 170 kontrakter på bilen, og vi har dermed solgt årets kvote. Dette er langt mer enn forventet på så kort tid, sier leder for Lexus Norge, Jan Christian Holm.

Nå jobber den norske Lexus-organisasjonen på spreng for å sikre større tildeling av kundebiler for registrering og levering i år.

- For neste år er salgsmålet 750 biler, hvilket er tre ganger så mye som det totale Lexus-salget hittil i år, fortsetter Holm.

- Bilen som får en startpris på 523.500 kroner treffer et bredt publikum i Norge, og det er tydelig at vi med denne modellen tiltrekker oss mange nye kunder.

- Lexus skal fortsatt være et eksklusivt nisjemerke i Norge, men det er selvsagt veldig motiverende for organisasjonen å oppleve at en ny modell får en slik mottakelse i det norske markedet, avslutter Holm.

Bladet Bil / BilNorge.no er blant de første internasjonale medier som får kjøre Lexus NX 300h. Det skjer i USA neste uke, og vi kommer selvsagt tilbake med våre førsteinntrykk på BilNorge.no.

Powered by Labrador CMS