BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3
BMW X3

To mot en - del 2

Porsche Macan kjører uforskammet bra, og det kan kanskje virke som feig match å sette den opp mot nylig ansiktsløftede BMW X3. Men bildet er mer nyansert enn det kan se ut som.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Hva med X3?
Så hvor passer X3 inn i dette bildet? Jo, satt opp mot Macan, er X3 fornuftens røst. En noe mer oppreist og tradisjonell SUV – som lenge har vært klassens favoritt. Nå har den fått en mild ansiktsløftning.

En meget mild en, sådan. Nye frontlykter, noen nye knapper og brytere i interiøret og oppgradert iDrive er vel egentlig hovedpunktene.

Men så mye mer trenger den strengt tatt ikke heller. For X3 er fortsatt en særdeles god bil. Den kjører langt bedre enn en bil i denne klassen «har lov til», og er fortsatt klassestandarden på nær sagt alle punkter.

Om man verdsetter sportslighet og lavt tyngdepunkt, har ikke X3 mye å stille opp med mot Macan. Den er ikke vits å prøve en gang. Men X3 har et ess i ermet; komfortnivået.

Da snakker vi ikke om komfort gjennom gode seter og mykt understell, men hele kjøreopplevelsen. X3 innbyr til roligere hastigheter, noe mer tilbakelent kjøring og en generelt mer avslappende opplevelse hele kjøreturen gjennom.

Detaljene teller
Det merkes på de små detaljene. iDrive er enklere å navigere og har flere funksjoner enn Porsches infotainment-løsning. Felgene er mindre og med mer gummi rundt, og sporer langt mindre en Macan. Styringen er noe mer kunstig og avslappet enn Porsches, men langt ifra dårlig. Bagasjerommet er noe enklere å pakke. Slik baller det på seg, detalj for detalj.

Paradoksalt nok har BMWen også langt bedre sidestøtte i setene enn hva Macan byr på.

Det er ingenting i veien for å kjøre Macan i rolig tempo heller, men da sliter den med å rettferdiggjøre prisforskjellen på over 400.000 kroner – med unntak av Burmester-stereoen til drøye tidelen av den prisforskjellen. Det spiller vanvittig godt.

At BMWen har bensinmotor tydeliggjør forskjellen mellom de to bilene. Den får pluss for komfortnivået – i hvert fall sammenlignet med BMWs tilsvarende dieselmotor, som oppleves som gammeldags, bråkete og ukultivert. Men forbruks- og ytelsesmessig henger den langt bak.

Omtrent det eneste punktet hvor Porschen kniper inn komfortmessig er den glimrende adaptive cruise-controlen.

To mot en
Så Porschen skal være to biler i én; både sportsbil og familiebil. Mot BMW X3, som utmerker seg som en bil som gjør den jobben den er tiltenkt veldig godt, kan bildet virke skjevt.

Feige lag?
Kanskje ikke, for med de 400.000 kronene som skiller de to testbilene kan man plukke opp en veldig fin sportsbil å ha i tillegg til X3en. Tenk deg; en BMW X3 som er mer komfortabel, mer praktisk og langt billigere – pluss en pent brukt 911 på siden. Det er virkelig feige lag. Og samtidig helt rettferdig.


LES VIDERE:
- Del 1
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Porsche Macan
- Testvurdering og poeng BMW X3

Powered by Labrador CMS