Mercedes-Benz : Maybach lever igjen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Maybach lever igjen
For tredje gang skal Maybach gjenoppstå. Überutgaven av S-Klassen har vært presentert i USA.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først var det altså Maybach. Som et helt selvstendig merke som hadde omtrent like meget med Mercedes-Benz å gjøre, som Bentley og Bugatti hadde med Volkswagen.

Men så hadde jo gamle Maybach en fortid hos Daimler, og MTU var etterhånden et Daimler-selskap, og det var dette Maybach hadde startet for å bygge motorer til grev Zeppelin, og etterpå til egne biler.

Og så satte altså Mercedes-Benz i gang med det mest jålete, mislykkede luksus-push forsøket ever. («Din egen private concierge» skulle være tilgjengelig 24/7/365).

Suksess er liksom ikke det første man tenker på. Og jeg trodde at den herlige JAY Z og  Kanye West-videoen, der de gjør et kunstprosjekt ut av å dekomponere en Maybach, for så å virkelig herje med restene, skulle bli slutten på dette eventyret.

Ny policy
Men nei. Nå er de altså på gang igjen, men på en meget smartere måte. Nå brukes Maybach-navnet slik de også bruker for eksempel AMG. Mercedes-Maybach S600 er ganske enkelt en luksusutgave av luksus-S-Klassen.

I dag heter den nye sportsbilen Mercedes-AMG GT S, vi kan vel håpe på at de blir konsekvente her også og døper modellene Mercedes-AMG slik at den største limoen vil bli hetende Mercedes-AMG S65 Lang, og ikke som i dag Mercedes-Benz S 65 AMG.

Den koster forresten rett over 3 millioner i Norge. Prisen på Mercedes-Maybach S600 er ikke kalkulert ennå, men det sies at den ligger vesentlig under AMG-bilen. Den kommer med andre ord under 3 mill-streken.

Les mer om de nye Maybach-modellene

Super-luksuriøs
Spesifikasjonene er selvfølgelig overlegne, vi snakker lang akselavstand (selv om det kommer en enda lenger Pullman utgave), vi snakker twin-turbo V12 og dobbelt så mange høyttalere i Burmester-installasjonen og under 5 til hundre («hold på glasset der bak») men med – tro det eller ei – kortere bakdører enn på standardutgaven.

Grunnen er støydemping. Man måtte flytte trekantruta der bak til C-stolpen for å bli kvitt litt støy rundt døråpningen.

Men det som er litt interessant er for det første hva denne bilen vil kunne gjøre for Mercedes i USA. Siden CAFE-tallene er viktige der – det er forbruket for hele flåten, som det altså legges begrensninger på – vil man kunne komme til å måtte importere A-Klassen også til USA for å få ned snittforbruket.

Se stort bildegalleri

Vannes ut
Men enda mer spennende er det at ingen nå ser bort fra (som det heter på offisielt Mercedesk) at Maybach-begrepet vil bli brukt på biler lenger ned på skalaen.

Vi kan med andre ord kanskje oppleve en Mercedes-Maybach E-Klasse når den neste generasjonen kommer. Og med den farten luksusprodusentene har på å utvikle hyper-SUV-er, kan det fort bli snakk om en Mercedes-Maybach M-et-eller-annet.

Fortsetter det sånn kan det bli mange gode videoer fra JAY Z og Kanye West, la oss bare håpe de jobber litt bedre med musikken også, neste gang. 

I mellomtiden kan du jo titte på denne:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: