Apple og Sony tenker bil

Etter at det har vært en del skriving om Google-bilen en stund, er det endelig Apples og Sonys tur til å få litt kjøtt på beinet. Heldigvis: Mercedes er ikke bekymret.

Publisert Sist oppdatert

Det er Wall Street Journal som nå blåser «Prosjekt Titan» - det man tidligere i forsiktige vendinger har kalt i-bilen.

Avisen skriver, med «folk som er kjent med planene» som kilde, at det er hundrevis av Apple-folk som nå jobber på Titan-prosjektet som da skal munne ut i en eldrevet minivan.

Wall Street Journal blir også ganske konkret når de forteller om Steve Zadesky, en tidligere Ford-ingeniør, men mangeårig Apple-medarbeider, som leder Titan gruppen, og som har hatt jevnlige turer til Magna-Steyr i Østerrike den siste tiden.

Les om: Googles bil

Henter ekspertise
At han nylig rekrutterte Johan Jungwirth som var sjef for Daimlers R&D-senter i Silicon Valley er også interessant. Vi må kunne gå ut fra at han kjente Mercedes sine planer om selvkjørende og el-drift for mange år fremover, og allikevel fant Apples ideer mer interessante.

Ikke glem at Sir Jonathan Ive, Apples ikoniske designsjef, nylig ansatte Marc Newson som en meget tett konsulent.

Det kan gi oss en idé om hvordan den kommende bilen kan se ut. Da behøver ikke resten av bilindustrien frykte noe som helst, den 021C som han tegnet for Ford (og som Ghia bygget) var ikke veldig attraktiv da.

Men Newson har nok fornyet seg han også, og dessuten har Zadesky med seg enda en spennende person: Eddy Cue, sjef for internet software og services, som sitter i styret for Ferrari, og vet litt om bilers dynamikk.

Han er selvfølgelig også løsningen på mysteriet om hvorfor Ferrari var første bilprodusent med Apples CarPlay om bord.

Også Sony
Nå er det ganske morsomt at slike ting sjelden kommer alene. Dagen etter WSJ kunne Financial Times fortelle om Sony som nylig investerte nesten 1 million dollar for å kjøpe to prosent av ZMP, et japansk start-up selskap som akter å bygge robotiserte biler.

På tross av problemer på enkelte forretningsområder er Sony fremdeles markedsleder på såkalte image sensorer – kall det gjerne smart-telefon kameraer. Ikke minst leverer de til Apple.

Men når det gjelder kameraer for biler har Sony bare en markedsandel på rundt 5 prosent for tiden, mens de har 40 prosent av leveransene til telefoner.

Kameraer for biler vil imidlertid kunne koste 4 til 5 ganger så mye som et telefonkamera. Og når selvkjørende biler virkelig begynner å komme på markedet, regner man med at hver bil vil trenge rundt 10 kameraer.

Vil bli størst
Vi snakker altså om et interessant marked.

«Vi akter å være nummer én på automotive sensorer midt på 2020-tallet», sa Shigeo Ohba, sjef for denne delen av Sonys virksomheter, i et intervju nylig.

Avisen skriver at Sony har bygget opp en egen automotive-avdeling som ledes av Shoichi Kitayama og at han aktivt rekrutterer bilingeniører for tiden.

Etter at denne historien sprakk ventes det at Sony sjefen, Kazua Hirai, forteller mer om bilplanene på en strategisk briefing som for lengst er planlagt til onsdag.

Frykter ikke
Heldigvis er ikke dette noen grunn til bekymring for bilbransjen. Mercedes-sjef Dieter Zetsche sa nylig til Reuters at så tunge enheter som dette, tilsynelatende på vei inn i bilindustrien, kanskje kunne skremme noen – men han trodde ikke for eksempel Google virkelig tekte på å bli bilprodusent.

«Det virker som de er mer interessert i å studere hvordan folk bruker bilene sine», skal han i følge Reuters ha fortalt analytikere. Han er derfor ganske avslappet med hensyn til fremtidig partnerskap:

«Noen områder vil vi kunne samarbeide på, på andre områder vil vi være konkurrenter».

Han ser spesielt for seg personbeskyttelse som et område der interessene spriker. Det er åpenbart en del av Daimlers sikkerhetstenking at man ikke bare skal beskytte bilistene mot fysiske skader, men også mot snoking i private data.

«For å klare det må vi ha full kontroll, og det kan vi ikke ha dersom dataene samles inn av Google», sa han til Reuters.

Powered by Labrador CMS