Hyundai i20: Hyundai i20 på veien - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Hyundai i20 på veien
NETTKJØRT: Med den siste oppgraderingen av Hyundai i20 kan ikke den tyrkiskbygde koreaneren lenger klassifiseres som småbil.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Hyundai-modellen i20 ble lansert på det norske markedet i 2009, og har siden da hatt én oppgradering, i 2012. Det var ved siste ansiktsløft at undertegnede kjøpte seg sin første bil, en i20.

Jeg har hatt min i20 i nærmere to år og kjørt 28.000 kilometer. Den var den perfekte førstegangsbilen grunnet et løfte om uproblematisk bilhold og ikke minst mulighet for parkering på overfylte Carl Berners Plass i Oslo.

Siden jeg er såpass godt kjent med forgjengeren fikk nettopp jeg ta med den nye i20 på tur, for å se hva som er nytt.

Testbilen jeg kjørte er en i20 Panorama med 84 hestekrefter, og en startpris på 209.950 kr.

Allerede ved første øyekast er det tydelig at den nye modellen har fått et betydelig løft.

Større
At nye i20 ser større ut, er ingen illusjon. Den er både høyere og bredere enn forgjengeren.

Da modellen ble oppgradert i 2012 økte den i størrelse. Det har den gjort denne gangen også – med 4 centimeter i lengden. Samtidig er den blitt 2,4 cm bredere over baken. Det høres kanskje ikke mye ut, men det gjør at i20 nå fremstår som en vesentlig større og mer robust bil.

Og den er utvilsomt blitt stiligere. Hyundai kaller den nye designen Fluidic Sculpture, og den sørger for at bilen ser betydelig mer moderne ut. Hyundai har parkert i20s «billig og praktisk»-utseendet.

På veien
For nostalgiens skyld har jeg gjort en avtale om å møte Hyundai-forhandler Harald Sachweh, mannen som solgte meg min i20. Jeg vil gjerne at han forklarer meg hva som er nytt.

- Hva synes du om det brune interiøret? smiler Harald.

Jeg bare rister på hodet. Bilen er levert med cappuccino-farget interiør. Det er brunt. Veldig brunt.

- Nordmenn er konservative og opptatt av økonomien. For mange kjøpere er det viktig at de får solgt bilen igjen, og derfor velger man ikke særlig annerledes interiør. Og desto mindre bil, desto mindre spenstig interiør. Men produsenten prøver seg, forklarer Harald.

Sony? Synd for deg.
Nye i20 leveres med flere nye funksjoner. Den ene troner på dashbordet: en innebygget mobiltelefonholder. Harald fikler med mobilen for å få festet den. «Den var kjekk» mumler han.

Mobilholderen er avtagbar, og man velger holder basert på mobil. Harald har iPhone, og gjør klar GPS’en på mobilen før kjøreturen. Jeg har Sony, og mobilen min passer ikke i holderen. Synd for meg, altså.

- I en bil til denne prisen kan det bli overdrevet med et avansert navigasjonsanlegg. Samtidig er det flere produsenter som legger opp til bruk av mobiltelefon i stedet for innebygget Navi-skjerm. Men dette er en nærmiljøbil, og da er det en funksjon som ikke er like viktig, forklarer han.

Sikkerhet
Vi kjører ut på Østre Aker Vei, mot Grefsenkollen. Solen skinner fra skyfri himmel. Harald vingler litt mellom filene. Det piper.

- Filvarsler er jo kjekt. Før var slikt forbeholdt større biler, men nå finnes det også på rimeligere modeller. Selv er jeg litt delt på alle duppedittene. Jeg tror man blir litt sløv av det.

i20 er tydelig oppgradert innvendig. Knappene har fått mer moderne uttrykk, speedometeret er mer oversiktlig med digital fartsviser. Lydanlegget er bedre (men mangler DAB), rattvarme i hele rattet, USB og aux og to 12V-utganger.

Bilen leveres med ryggesensor, men det praktiske ryggekameraet med skjerm i ryggespeilet er fjernet.

- De sluttet med det av en eller annen grunn. Kanskje det er mindre behov på en liten bil? Ikke vet jeg, sier Harald.

Stille og smidig
Vi kjører behagelig mot Grefsen. Det er stille og rolig i bilen. Borte er støyen som ofte følger med mindre biler. Doble lister i dørene sørger for god lydisolasjon. Det er spesielt merkbart i høyere hastigheter, og gjør kjøreopplevelsen mer behagelig.

- Bilen er smidigere, og det føles som at den er tyngre. Jeg må jobbe mindre, sier Harald når vi begynner på bakkene opp mot Grefsenkollen.

- Registeret på motoren er bedre. Jeg sitter komfortabelt også. Dette er vesentlig mye bedre! sier Harald. Han høres noe overrasket ut.

Vi parkerer foran restauranten på Grefsenkollen. Solen stråler. Vi åpner panoramataket.

- Jeg tror mange vil spandere på seg soltaket. Mange har spurt etter det. Erfaringsmessig selger utstyrsnivå Comfort best. Classic er ikke så mye billigere, så det er Comfort de fleste lander på.

Harald mener nye i20 ikke direkte konkurrerer med de søster-modellene i10 og i30. De appellerer til sine kjøpere på hver sin måte. Dermot regner han med at eksisterende i20-eiere kommer til å ønske å oppgradere.

- Når modellen er ny er det alltid mye etterspørsel etter utstyr. Så kommer de praktiske kjøperne. Det vanlige på en slik modell er lite utstyr.

PRISER OG DATA FOR NYE HYUNDAI i20

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: