-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Smart på skinner
Det begynte som en aprilsnarr, så fortsatte det i England: den helt nye Smart forrail.
Egentlig trodde jeg østerrikerne hadde omtrent like mye humoristisk sans som tyskerne, men så slo – av alle – Mercedes-Benz Österreich GmbH til med en ganske morsom aprilsnarr.
Forholdsvis gravalvorlig fortalte de om at tyskerne skulle endre kjørekortreglene slik at en såkalt Obus – Oberleitungsbus – altså en trikk uten skinner (forklarer de), med andre ord en Trolleybuss, fra 2016 skal kunne kjøres av folk med vanlig personbilførerkort.
Dette skulle være et ledd i kampen om å få flere elbiler ut i gatene – og ble akkompagnert av et ganske fikst foto av en Smart med strømavtager på taket.
Men selvfølgelig må førerne av denne Smart Forrail gjennom et kurs for å lære om sporveissignaler, penser og rutetider før de kunne praktisere i trafikken.
Realisert over kanalen
Som aprilsnarr ble den lite delt, men Smart-kolleger i England oppdaget den åpenbart. Det kan virke som om de hadde en ganske vellykket fest samtidig.
I hvert fall endte det med en virkelig Smart forrail.
Mercedes-folkene i Storbritannia tok med seg en forfour til Interfleet, et selskap som blant annet opererer jernbaner. Der lekte de seg litt med CAD-modellering og gjorde noen beregninger og bygde så to nye skaler og fire 22 tommers stålhjul som veide 80 kg hver.
Da de fikk den satt sammen ble den prøvekjørt på Bluebell-linjen – der du finner en av tetteste samlingene damplokomtiver i drift i dag. Seks turer på den 16 kilometer lange strekningen ble tilbakelagt.
Formål? Aner ikke? Oppmerksomhet?
«Ikke prøv på det, dere der hjemme», advarer Mercedes UK, «jobben var utrolig vanskelig».
«Utrolig merkelig» sier vi, og legger til: «hvorfor i all verden skulle noen andre ønske å gjøre noe tilsvarende? Dresin kan vi kjøre på Aurskog-Hølandsbanen når Tertitten ikke går».