Mazda MX5
Speedster (til venstre) og Spyder (til høyre):
Mazda MX-5 Speedster og Spyder

Mazda MX-5 Speedster

Mazda MX-5 Speedster

Mazda MX-5 Speedster

Mazda MX-5 Spyder

Mazda MX-5 Spyder

Mazda MX-5 Spyder

Mazda MX-5 Spyder

Barberte MX5-er

Ta to Mazda MX5, fjern alt overflødig vekt og sitt igjen med noe av det kuleste årets SEMA-show har å by på.

Publisert Sist oppdatert

«Simplify, then add lightness».

Dette var mantraet til Lotus-grunnlegger Colin Chapman. Og det virker som om noen i Mazda har lest en Chapman-bok eller to i det siste.

Den nye Mazda MX-5 er ikke akkurat noen tungvekter i seg selv, med sine snaue 1100 kilo i egenvekt.

Men når de Chapman-inspirerte Mazda-ingeniørene får slippe seg litt løs, ender vi opp med ikke bare én, men to MX5-utgaver som får blodet til å pumpe ekstra kraftig i årene våre:

MX-5 Spyder og MX-5 Speedster.

Det årlige SEMA-showet i Las Vegas er godt kjent for å ha virkelig outrerte bil-konsepter. En 650-hesters Kia-sedan med egne rom for kjøredress og hjelm.

Og mye av det som vises på SEMA er, for å si det forsiktig, lite annet enn oppvisninger i «se hvor kreativ jeg er med vinkelsliperen og malerpenselen»-kategorien.

Det er heldigvis ikke tilfelle med de to MX5-konseptene denne gang.

Dette er konsepter som har alle forutsetninger for å faktisk fungere.

Det vil si, det virker i hvert fall slik – for vi vet ikke så altfor mye om de to modellene helt ennå.

Mazda MX-5 Spyder:
Spyder-utgaven er den minst ekstreme av dem. Et enkelt stofftak som ser ut til å minne om det på en Boxster Spyder – en slags «presenning» man kan strekke over hodet dersom man absolutt må.

Mazda lover et skreddersydd skinninteriør, håndlaget kun for denne bilen, mens den utvendig skiller seg ut med en ny sølvlakk.

Mazda MX-5 Speedster:
Speedsteren tar lettvektskonseptet ett steg videre. Her er ikke bare taket fjernet helt – også frontruta har måttet vike. Den er erstattet med en liten vindavviser.

Mazda selv sier inspirasjonen kommer fra 1950-tallets roadstere.

Begge de to modellene har fått elegante humper på ryggen, og Mazda opplyser at begge er «betydelig lettere enn dagens produksjonsmodell» – uten å konkretisere det noe mer.

For å få ned vekten, og sikkert øke «street cred», har Mazda samarbeidet med en rekke underleverandører. H&R på fjærer, KW på støtdempere, Makin Industries/RAYS på hjul og en rekke andre på forskjellige områder.

Så får vi håpe at dette ikke bare blir ytterligere et pirrende MX5-konsept vi aldri får se på gata.

Mazda har gjort det før …

Powered by Labrador CMS