-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
ADAC sjekker VW
Snart skal de første bilene som er berørt av "dieselgate" inn til modifisering. NAF skal sammen med sin tyske søsterorganisasjon, ADAC, sjekke at det ikke går utover ytelsene.
Vi har fått flere henvendelser fra lesere som er berørt av Volkswagens dieselskandale, og som er bekymret for at deres bil får mindre effekt etter modifisering. Nå får de hjelp av Tysklands største bilistorganisasjon og NAF.
ADAC skal teste berørte biler ved alminnelig kjøring før og etter utbedring, for å se om det har skjedd noe med bilens motor og yteevne. Testprogrammet er basert på ADACs grundige tester av biler i reell bruk. Det ønsker NAF å delta i.
- Vi og ADAC ser behovet for å teste mer enn utslipp og forbruk, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Det tyske biltilsynet (KBA) vil kjøre syklustester av forbruk og utslipp for at de berørte bilene skal bli typegodkjent, men disse sier lite om hva endringene har å si for vanlig bruk av bilen.
Ikke bare utslipp
De grundige testene til ADAC er derfor viktige for å sikre at bilene ikke yter og presterer dårligere etter utbedring.
- Volkswagen sier at bilene skal ha de samme prestasjonene etter utbedring. Dette tester vi, og forhåpentligvis er det ingen endringer, sier Sagedal.
- Dersom testprogrammet viser at det er vesentlige endringer i kvalitet og yteevne på bilene, vil vi følge dette opp på vegne av våre medlemmer, sier Sagedal.
I testene som skal gjennomføres, har ADAC henvendt seg til sine medlemmer for å få tak i biler. Det er satt opp en rekke krav til bilene, og testemetodene følger velprøvde testprosedyrer.
Totalt skal seks biler testes; to av hver av motortypene det har vært jukset med. Bilene blir testet både før og etter utbedring.
Følg opp
Alle som har fått beskjed om utbedring, må levere inn bilen til sitt lokale verksted. Veimyndighetene her i Norge har nemlig bestemt at uten modifisering og utbedring, vil ikke bilene bli typegodkjent.
- Utbedringen tar ikke lang tid, og den norske importøren har lagt et effektivt løp for utbedringene. Lever bilen, ta en kopp kaffe og unngå avskilting, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.