PRØVEKJØRT: MERCEDES-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+

Mellomting-Mercedes

I motsetning til mye annet, kan biler være som aller best når kompromissene er mange. Mercedes-AMG E 53 er en sånn bil.

Publisert Sist oppdatert

Jeg står i sideveien og venter på en luke i morgentrafikken, samtidig som en Mercedes E-klasse med Taxi-skilt på taket svinger av – inn på samme vei jeg står i. Men den passerer meg ikke. Den bare stopper ved siden av meg.

To stor øyne bak rattet saumfarer farkosten min, før vi like etter kjører videre.

I byen passerer denne stasjonsvogna uten oppsikt - på landet stopper den trafikken.

Jeg gjør disse 30 sekundene komplette ved å tråkke på litt. Og jada – den lille gjengen tenåringer til fots på vei til skolen, stopper og snur seg. To av fem peker.

Man kan bil her på bygda, i alle fall med bensinmotor. Og denne er faktisk også noe å sperre opp øynene for, og peke på.

Sporty, brukervennlig og luksuriøst. Midtskjermen er nære og lett å nå – passasjeren har sin egen.

Ser helt fantastisk ut

Legenden Mercedes E-klasse selges nemlig ikke i sin nyeste generasjon fra 2023, W214 for deg som liker kodene, her i Norge. Fordi den ikke er elektrisk.

Men etter hvert med to unntak: Mercedes-importør Bertel O. Steen har tatt inn noen All-Terrain-utgaver i år, og denne – AMG E 53 T Hybrid 4Matic+.

Den er mer allround. Mer lettkjørt. Hyggeligere å bruke. Men med den snerten du trenger, de gangene du vil.

Dessuten ser testbilen helt fantastisk ut. I en verden av grå SUVer og crossovere, står den splitter nye, lave, ultrafete stasjonsvogna i fantastisk blåfarge og med motorsport-inspirerte felger, mildt sagt ut på en god måte.

Det enkelte EQ-modeller gikk glipp av på designfronten, er plantet i denne bilen. Alt sammen.

Er du glad i bil, kommer følelsene med en gang du ser den.

Mellomting

Men hva er dette egentlig? 53? Ikke 63? -Er det den derre med firer, spør noen.

Neida, det er det ikke. Det var C-klasse i 63-utgave, som kom med den en liten stund.

Men V8, det har vi ikke, i alle fall ikke foreløpig. Det er en av grunnene til at den heter 53 og ikke 63.

Kreftene er imidlertid 63-aktige – om de legges sammen. 612 hestekrefter (585 uten Launch Control) og 750 Newtonmeter. Bak tallene befinner en 3-liters bensin rekkeseks på 449 hestekrefter seg, og en elmotor på 163.

Dette er også en ladbar hybrid, batteriet er stort som på en gammel Leaf, og gir elektrisk rekkevidde på hele 97 km.

Geniale hjul for kjøre-innstillinger nederst.

Bilen er tung, men lettere enn nye M5 Touring. 0-100 km/t avklares på 3,9 sekunder, og det skal sies: Det finnes en 63-drivlinje med samme hybrid-behandling som her – i S 63. Den har over 800 hestekrefter. Så E53 er en mellomting til tross for voldsom effekt.

Treffer riktig

Den mellomtingen, eller kompromisset om du vil, er imidlertid lett å forelske seg i.

Vi er kjent med det fra før hos Mercedes, tenk A 35, C43 – for E-klassen går det faktisk helt tilbake til W210 på 90-tallet som kom i en supersjelden E 36-utgave.

Både sportslig og komfortabelt.

Poenget er å fylle tomrommet mellom topputgavene uten AMG, og topputgavene med AMG. De andre tyskerne holder på med det samme. For eksempel BMW M340i eller Audi S6.

Hvorfor funker dette så bra?

Du som har eid eller kjørt toppmodellene fra de tre tyskerne, enten det er en AMG 63, M5 eller RS6, vet hvor voldsomme de er. Hvor ultraraske under alle forhold, hvor ekstreme.

Du kan fint bruke dem i hverdagen, men det kan være på grensa når du kjører mye – eller bare skal ha med familien opp til hytta for helgen.

Ikke sløsende kneplass, men høy komfort.

Til tross for justerbare chassis, merker du alltid at det er tatt i voldsomt på alt fra hjuloppheng til styring, bremser, motor og gir. En nødvendighet for å beherske krefter og råskap når det går på maks rundt Nürburgring. For eksempel.

Det som gjør susen i E 53, er at volumet er skrudd ned fra 10 til 9. Den er ett hakk snillere i alt.

Så tipper jeg den også er det på bane, og at det selvsagt ikke er bra. Men for alle andre tilfeller, som for de aller fleste utgjør alle tilfeller, alltid, fungerer dette helt perfekt.

Rå likevel

Noe høyt gulv på grunn av batteriet under. Men stort.

Bilen er fortsatt bestemt i fjæringen, du skjønner at det ikke er en vanlig E-klasse når du kjører. Og karosserikontrollen i svingene på landeveien er fenomenal når den presses. E 53 er overkvalifisert for omtrent alt du bruker den til.

Men den er også merkbart mer behagelig i hverdagen. Den haler ikke og drar i rattet når veien er sporete, bråker ikke om du ikke vil, slår ikke hardt om du treffer en hump, klemmer deg ikke fast uten bevegelsesfrihet i en ekstrem sportsstol.

Den er mer allround. Mer lettkjørt. Hyggeligere å bruke. Men med den snerten du trenger, de gangene du vil. Styringen, gassresponsen og det hele er glimrende. Du tar den fortsatt mer enn gjerne ut en søndag morgen. Bare for å kjøre. Ingen fare.

Legg til E-klassens glimrende egenskaper når det kommer til plass, betjening, skjermsystem, kvalitetsfølelse, kjørestilling og alt denne legenden av en bil har finpusset gjennom generasjoner og tiår, og du har et av de beste kompromissene jeg har sett på lenge i en bil.

Jeg lever fint med de få svakhetene man kan kan oppdrive – som treg manuell giring og inkonsekvent bremsepedalfølelse.

Mange visningsvalg, her klassisk.

Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4Matic+

Pris fraKr. 1 073 900
Pris denne modellKr. 1 415 625
Pris testbilKr. 1 828 137
Motor2999 ccm, R6, turbo bensin
Effekt/moment449 hk/560 Nm
Elmotor163 hk/480 Nm
Samlet effekt612 hk/750 Nm*
Drivlinje9A, firehjulsdrift
0-100 km/t3,9 sek
Toppfart250 km/t
Forbruk0,09 l/mil
CO221 g/km
Energiforbruk24,9 kWt/100 km
Rekkevidde elektrisk97 km
Batteri21,2 kWt netto
Mål LxBxH496/188/482 cm
Akselavstand296 cm
Bagasjerom460 - 1 675 liter
Drivstofftank50 liter
Egenvekt2 360 kg
Nyttelast540 kg
Tilhengervekt2 100 kg
Garanti5 år/100 000 km
Miljøklasse
Euro NCAP5 stjerner/2024
*586 hestekrefter uten Launch Mode
Kilde: Produsent

Fet og stilig, legg merke til stjernene i baklyktene.
Powered by Labrador CMS