Audi Q7: Muskel-SUV fra Audi - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
47 bilder i galleri
Muskel-SUV fra Audi
For første gang setter Audi en S foran Q7-betegnelsen. Det betyr muskler, men ikke mer enn at det kan bli plass til en RS Q7 over denne igjen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Vi fortalte at en SQ7 var under utvikling allerede i fjor sommer, illustrert med spionbilder av en nesten umaskert bil.

Nå, dagen etter de offisielle pressedagene i Genève, velger Audi å slippe informasjon og bilder av den hittil kraftigste Q7.

I dag markedsføres Audi Q7 med tre alternative motorer i Norge, 3-liters dieselutgaver med 211 og 272 hk, samt en 3-liters bensinutgave med 333 hester. Samtlige leveres valgfritt med fem eller syv seter, sistnevnte så lenge du er villig til å bla opp 36.200 kroner ekstra.

To nye
Snart kommer også en fjerde variant – Audi Q7 e-tron som kombinerer en 6-sylindret dieselmotor med elmotor til en samlet effekt på 373 hk og et dreiemoment på 700 Newtonmeter.

Under panseret i nye SQ7 TDI sitter en redesignet 4.0 TDI V8-motor med hele 435 hestekrefter. Det er ikke nok til helt å hamle opp med muskelbunter som Cayenne Turbo (520 hk) eller Mercedes-AMG GLE 63 S (585 hk), men de fleste vil nok være godt fornøyde.

Tre turbiner
Motoren har to tradisjonelle turboladere som sørger for ekstra krefter gjennom eksostrykket i motoren. Den ene turboladeren bidrar ved lav og moderat belastning, den andre ved høy belastning.

Begge disse turboladerne får igjen forsterkning av en helt ny elektrisk drevet kompressor. Den elektriske kompressoren trenger ikke eksostrykk for å bygge opp kreftene, og kan dermed brukes til enhver tid.

Dette eliminerer det som er kjent som «turbo lag» i tradisjonelle turbomotorer. Kort fortalt, kreftene er tilgjengelig langt raskere. Responstiden til den elektriske kompressoren er på under 250 millisekunder.

Vi kjørte en prototyp av RS5 TDI med en tilsvarende løsning på bane for halvannet år siden og ble mektig imponert over det ekstra skyvet ved lave turtall.

(saken fortsetter)

Krefter i kjelleren
Dreiemomentet på hele 900 Nm er tilgjengelig fra 1000 til 3250 omdreininger, og den store SUV’en gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Kreftene fordeles gjennom en tiptronic automatgirkasse mens quattro firehjulsdrift sikrer maksimalt grep i alle situasjoner.

Til tross for de imponerende ytelsene er det oppgitte snittforbruket til den drøyt to tonn tunge SUV-en relativt beskjedent - 0,74 l/mil.

For å sikre tilstrekkelig strømforsyning til den elektriske kompressoren og andre tekniske komponenter, er Audi SQ7 TDI utstyrt med et ekstra elektrosystem som er koblet opp mot et 48 V litium-ion batteri.

(saken fortsetter)

På plass til ferien
48 V-systemet benyttes også til bilens elektromekaniske demperregulering. Eksempelvis krenger bilen mindre i svinger takket være det nettverksbaserte understellet. En egen omformer forbinder 48 V-systemet med bilens tradisjonelle 12 V-system.

Den nye toppmodellen i Audi Q7-familien har flere designementer som skiller den fra andre Audi Q7-modeller. Spesielt gjenkjennelig er de fire eksoshalene i diffusoren bak.

Informasjonssjef Marius Tegneby hos Harald A. Møller sier at «eksosanlegget gir fra seg en særegen klang» - vi får anta at det betyr gromlåt.

Nye Audi SQ7 TDI lanseres til sommeren og kan som sine mer «beskjedne» søsken leveres med enten fem eller syv seter. Prisen er ikke klar, men modellen vil få utvidet standardutstyr sammenlignet med andre Audi Q7-modeller.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: