-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Hyttebilene - del 1
Årets overraskelse heter SsangYong Tivoli. For å se hvor god den egentlig er dro vi til fjells. Med på turen ble også en Suzuki Vitara.
- Innledning
PÅ VINTERFØRE
Det hadde vært grisekaldt i et par uker og gnistrende vinterføre på fjellet.
Men så slo været om mot slutten av årets normalt kaldeste måned, blå Swix over tregrensen måtte erstattes med rødlistet framkommelighet mens varmegradene kjempet om å overby hverandre.
Pyttsan. Spilte det noen rolle om veien opp til hyttemålet til forveksling kunne minne om unnarennet i Holmenkollbakken på en dårlig dag?
Suzuki Vitara skryter jo hemningsløst av at firehjulsdrift er standard, og siden SsangYong Tivoli kun tas til Norge i én variant, med 4x4, kan jo de også si det samme.
Så jeg la i vei. Alt gikk helt fint til jeg fikk et innfall av lyst til å prøve bakkestart. Erfaringer med Vitara fra en del år tilbake sa meg at den ikke gir seg så lett.
Så med girspaken i D og elektronikken innstilt på SNOW, forsøkte jeg det bilen maktet. Den maktet lite, og jo mer jeg forsøkte, dess mer skled jeg bakover.
I et siste forsøk trykket jeg også inn LOCK-knappen. Det gjorde ingen forskjell. Her var bare å lirke seg forsiktig baklengs ned og håpe på nok grep til ikke å snurre.
TIL TOPPS
Nå var det Tivolis tur, som fordeler inntil 60 prosent av tilgjengelig kraft til bakhjulene om det trengs. I dette tilfellet kunne akkurat det være en fordel. For midt i den samme stigningen meldte på ny lysten til å bakkestarte seg.
Som sagt så gjort. Inn med førstegiret og forsiktig gasspådrag. Forventningene var små. Hvorfor skulle en koreaner greie dette bedre enn en eurojapaner?
Til min store overraskelse grep hjulene tak og sekunder etter var jeg oppe og knapt uten hjulspinn. Selv uten å bruke lock-knappen. Og dette har ikke noe med dekkene å gjøre, de var identiske på begge biler.
Jeg innleder med denne historien fordi Suzuki Vitara har en fortid som ganske røff. Med Vitara var det bare å kjøre der andre ga opp. Men i transformeringen til siste generasjon endte Vitara opp som litt blek crossover, og bygd over samme tekniske lest som S4 S-Cross.
NYTT FRA KOREA
Tivoli fra SsangYong (nå eid av indiske Mahindra & Mahindra) har en forgjenger i den litt større Korando. Korando så ganske bra ut, men kjørte langt fra bra.
Derfor var forventningene til Tivoli ikke de høyeste, og overraskelsen ble desto større da det raskt gikk opp for testlaget hvor mye bil SsangYong tilbyr for 314.800 kroner inkludert tofarget karosseri.
Bedre chassis og styrefølelse (kan stilles i komfort, normal og sport) slik den skal ,være gjør Tivoli langt morsommere å ratte enn Vitara. Tidvis oppleves bilen sportslig.
LES VIDERE:
- Del 1
- Del 2
- Testdata
- Poeng