Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman.
Ny Mini Countryman.

Ny Mini Countryman også som ladbar hybrid

Dette er kommende MIni Countryman som vi skrev om for en uke siden. Men det er ikke lett å se forskjell på nåværende og den nye. Likevel er bilen ikke bare ny tvers gjennom, den er også lengre. Fra februar kan du kjøpe Countryman som ladbar hybrid.

Publisert Sist oppdatert

Dette er de viktigste trekkene ved ny Countryman:

  • Største Mini noen gang.
  • Flyttet over på BMWs UKL1-plattform.
  • Til Norge i februar.
  • Kommer som ladbar hybrid rett etterpå.
  • Pris fra 324.100 med forhjulsdrift.
  • Pluss 20.500 kroner for 4x4.
  • Pris for hybrid ikke klar.
  • Første helelektriske Mini i 2019.

Det er lenge siden Mini var så liten at den kunne parkeres ved siden av skohylla inne i huset. Med BMW vokste Mini fra lengde på 3,05 meter til å bli 3,63 meter lang. Så godt som hver gang BMW har lansert en ny generasjon Mini snakker de om at dette er den største Minien noen gang.

Største Mini noen gang
Det er også tilfelle for neste generasjon Countryman. Ikke bare er den røffeste Mini noensinne, men strukket til 4,30 er den faktisk hele 19 cm lengre enn dagens Countryman og noen cm lengre enn stasjonsvogna Clubman. Overhenget både foran og bak er i tillegg kuttet.

Fordi akselavstanden er økt (+7,5 cm) betyr større bil mer plass i baksetet og mer plass til bagasje. Med bagasjeromsvolum på 450 liter (+ 30 prosent fra forrige Countryman) som økes til 1309 liter ved å legge ned bakseteryggene, burde det være enkelt å få plass til handleposene, barnevognen og feriebagasjen. Pluss for at baksetet kan lengdereguleres med 13 cm. Det gir enda mer fleksibilitet inne i bilen.

Interiørdesignen er typisk MINI med en stor sentrert infotainmentskjerm i midtkonsollen. For første gang kan også infotainmentsystemet leveres med berøringsskjerm og en rekke online- og connect-tjenester.

Skreddersøm
Mini er jo kjent for mulighet til skreddersøm langt ut det som er vanlig blant små og kompakte biler. Med ny Countryman loves enda tykkere utstyrskatalog.

Etter 16 år under BMW-paraplyen er altså ikke Mini lenger bare en nummer to bil i familien, men nå også stor nok til å være det fullgode alternativet som hovedbil for små familier.

Siden Countryman får BMWs UKL1-plattformen i bunnen, betyr det også felles drivlinje med de andre fornyede Mini-variantene samt noen BMW-modeller.

Ladehybrid
Fra starten kommer Countryman med to bensinmotorer (3 syl/1,5 liter/136 hk og 4 syl/2,0 liter/192 hk) og to dieselmotorer (150/190 hk). Kort tid etter er det klart for ladehybriden.

Gitt at budsjettforhandlingene i høst ikke raserer ladehybridenes avgiftsfordeler, kan Mini Countryman PHEV bli den mest interessante Mini-varianten og gi Mini et helt nødvendig løft i Norge.

Countryman PHEV får samme drivlinje som i BMW 225ex. Ex indikerer firehjulsdrift ved at bensinmotoren (1,5 liter/136 hk) driver forhjulene og elmotorpakken driver bakhjulene. 224 hk og 385 Nm i samlet effekt og moment antas å være nok for de fleste i kompaktbilen. De to motorene jobber sømløst sammen.

Sprinten fra 0-100 km/t går unna på 6,9 sekunder, men vel så viktig er muligheten for helelektrisk fremdrift. Dette gjør Countryman PHEV til første Mini med ren bakhjulsdrift.

Bilen kan kjøre inntil 40 km på elmotoren alene.

Batteriet fullades på 2 timer og 15 minutter ved 3,6 kW-kapasitet på laderen. Koblet til vanlig husholdningskontakt økes ladetiden til 3 timer og 15 minutter.

Powered by Labrador CMS