-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Lovlig med mange pigger
Usikkerheten har herjet om piggdekkene med flere pigger enn norsk lovverk tilsier. Nå endres reglene, og dekk med mange pigger skal tillates.
- Det skal mye til for at dette ikke blir vedtatt nå, sa Kurt Ottesen, jurist i Vegdirektoratet i forbindelse med høstens STRO-møte.
STRO er den skandinaviske dekk- og felgorganisasjonen, som representerer dekk- og felgprodusenter og -importører.
For etter at Vegdirektoratet innførte en dispensasjonsordning for piggdekk med flere pigger enn norsk lovverk tillater, har bransjen forventet en snarlig permanent løsning på pigg-problemet.
Opprinnelig var norske piggdekkregler et fast maksimum antall pigger basert på felgstørrelse. Så ble det innført nye regler som baserte seg på 50 pigger per rullemeter. Da ville et normaldekk i størrelse 205/55-16 ha 96 pigger.
Så dukket det plutselig opp nye dekk med langt flere pigger. Nokian Hakkapeliitta 8 var et av de første, og med 190 pigger gikk dette langt utenfor det både norske og skandinaviske land for øvrig ville tillate.
Men i Finland var ikke dette noe problem; Nokian overbeviste myndighetene om at dette dekket ikke slet mer på asfalten. Dermed innførte Finland unntaksregler for slike dekk. Så fulgte Sverige etter, basert på Finlands justeringer – men Norge ville ikke kaste seg på så fort.
Derfor var Hakka 8 først ulovlig i Norge, før det (etter noe press fra både produsent og bransjeorganisasjon) ble innført en dispensasjonsordning.
Bør tillates
De to årene dispensasjonen varte, skulle norske myndigheter bruke på å teste disse dekkene selv. Så ble det to nye år med dispensasjon både fordi testene tok lengre tid enn planlagt og fordi dialogen med svenske og finske myndigheter tok tid, men nå er Vegdirektoratet endelig klar med sin anbefaling:
Slike dekk bør tillates i Norge.
- Vegdirektoratet foreslår en harmonisering av regelverket med Sverige og Finland, var meldingen til Karl Idar Gjerstad, sjefingeniør i Vegdirektoratet på årets STRO-møte.
- Nå har vi brukt så mye tid på dette at vi måtte ta en avgjørelse, sier han.
Og det viktigste budskapet han kom med var tydelig:
- Dette skal ikke berøre forbrukeren.
Dagens dispensasjon løper ut september 2017, og innen da skal de nye reglene være innført. Dermed skal det ikke være noen risiko for dekk kjøpt og brukt verken før eller etter dispensasjons-slutt. Vegdirektoratet sender ut sitt forslag på høring innen neste uke.
- Vi må ha en offentlig høring på slike regelendringer, og det blir spennende å se om vi får innspill, sier Ottesen.
- Alle innspill oppsummeres, og så tar vi det derfra. Men det skal mye til for at dette ikke blir vedtatt.
Overrun-tester
Hovedregelen blir fortsatt 50 pigger per rullemeter dekk – men flere pigger vil tillates dersom det er gjort såkalte «overrun-tester».
Dette er en test hvor en steinplate kjøres over 400 ganger. Deretter blir slitasjen på underlaget målt ved å veie steinplaten.
Overrun-testen er ikke perfekt, men er foreløpig den beste metoden vi har for slike målinger. Ulempene er blant annet at det ikke måles hvilket støv som genereres (bare hvor mye slitasje som skapes), og hastigheten er langt over normalhastighet i byområder, hvor luftkvalitet er problemet.
- Det er forbedringspotensial i overrun-testen, blant annet på hvor mye massetap i underlaget man skal tillate, sier Gjerstad.
- Finland har åpnet for muligheten for andre målemetoder, men det er ikke noe konkret foreløpig.
- Det har vært et dilemma, men fordelene med disse dekkene utveier ulempene, sier han.
Bransjen jubler
- Samhandling mellom Finland, Sverige og Norge er veldig bra. Det gir forutsigbare rammer for bransjen, sier daglig leder i Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen.
- Jeg er glad det har blitt gjennomført slike tester. Resultatene gir svar på spørsmål bransjen har stilt.
Ludvigsen mener samarbeidet bransjen har med myndighetene og Vegdirektoratet gjør produsentene bedre rustet for videre utvikling av dekk.
- Dette fører til bedre og bedre vinterdekk, både med og uten pigger.