Jeep Wrangler: Slik blir nye Wrangler - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
23 bilder i galleri
Slik blir nye Wrangler
SPIONBILDER: Jeep Wrangler kommer i helt ny drakt i løpet av året. Våre spionfotografer har knipset bilen både utvendig og innvendig før høstens lansering.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Wrangler er på en måte den Jeep-este Jeepen. Med et rett-opp-og-ned utseende og en design som bare er en forsiktig evolusjon fra tidenes morgen, er Wrangler elsket av entusiaster over hele verden.

I Norge er den kanskje ikke like kjent som for eksempel Mercedes Geländewagen, men de som liker Wrangler – vel, de elsker Wrangler.

Med historie som kan spores direkte bak til de legendariske Willys-bilene under andre verdenskrig har i hvert fall Wrangler slektstreet i orden.

I høst kommer en helt ny generasjon Wrangler, og selv om vi forventer en design som minner mye om dagens, er det mye annet nytt som gjør at bilen kan bli enda mer aktuell for Norge.

Ikke minst dreier det seg om drivlinjer. Først ut er nok motorer vi kjenner fra dagens Wrangler, men med høyt utslipp blir disse veldig straffet i det norske avgiftssystemet.

Da er det gledelig å lese at Wrangler også får firesylindrede bensinmotorer. De turbomatede motorene bør gi CO2-regnskap som gjør avgiftene litt mer levelig her på berget.

Hybriden kommer
Om du klarer vente litt til er også en hybrid-utgave i kjømda. Jeep har bekreftet at de jobber med en hybrid-løsning til neste Wrangler, men er enda ikke sikker på hvor langt de skal strekke el-strikken.

- For Wrangler må man finne den riktige balansen. Vi ønsker ikke å gjøre noe som gjør at du står fast i en bakke, så for meg er ikke hel-elektrisk noe som passer bra, sa Jeep-sjef Mike Manley i forbindelse med årets Genève-utstilling.

- Men hybridifisering funker bra med merkevaren på grunn av egenskapene elektriske motorer gir – ikke bare dreiemomentet, men også kontrollen.

Tilbake i 2008 lanserte Jeep et elektrisk Wrangler-konsept, så ideen om en Wrangler med store batteri er ikke noe de har funnet på i det siste.

En eventuell hybrid-Wrangler vil nok ikke dukke opp før i tidligst 2019, kanskje 2020.

Flottere interiør
Noe vil føler oss veldig trygge på, derimot, er at interiøret får seg et kraftig løft fra dagens modell. Basert på våre spionbilder ser det ut til at materialkvaliteten er hevet betraktelig, samtidig som moderne førerstøtte- og multimedieløsninger er på plass.

Høyt på dashbordet sitter multimedieskjermen med siste generasjon av uConnect – FCAs infotainmentsystem – og store tydelige brytere og knapper styrer klimaanlegg, vinduer og andre funksjoner.

En knapp for varme i rattet klarer vi å se på bildene, det samme fire AUX-knapper. Dette er ikke for AUX-funksjonen til multimedieanlegget, men for ekstrautstyr montert på bilen.

Disse kan for eksempel brukes til ekstralys og vinsjer.

Wrangler ser ut til å beholde det ganske bratte dashbordet, med frontruta «helt oppi nesa». Dette er noe av det jeg liker best med Wrangler, og gir god utsikt til alle kanter.

Jeep Wrangler er som nevnt planlagt lansert i løpet av høsten, og amerikanske medier forventer at bilen er på veien før året er omme.

Hva som skjer med Wrangler i Norge er usikkert, med ny importør av Jeep (FCA Norway) – men vi krysser fingrene for at bilen finner veien hit også.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: