Et sjakktrekk spør du meg – doble turboer sørger for 450 hestekrefter og et maks dreiemoment på 600 Newtonmeter i hele området mellom 1900 og 5000 omdreininger.
Joda, jeg vet jeg banner i kjerka, men bilen blir utvilsomt mer kjørbar når man slipper å jage turtall på den måten man må i en stor sugemotor.
Dessuten blir forbrenningen så mye mer effektiv at man slipper noen hundre tusen i avgifter. 17 % lavere CO2 og 80 kg lavere vekt gir kraftige utslag på biler som dette.
Audis anerkjente quattro-teknikk fordeler kreftene effektivt til aller fire hjul gjennom en 8-trinns tiptronic automatkasse.
Null til hundre på 4,1 og toppfart på 250 i standardutgaven, men velger du RS Dynamic-pakken bikker du 280 km/t før sperra trer inn og sier nok er nok.
RS sportsfjæring reduserer bakkeklaringen med 7 mm og hjulbuene har fått 30 mm ekstra bredde for å gi plass til 19-tommerne, eller 20-tommere om du vil.
Dynamic Ride, dynamisk styring og keramiske bremser er standard, og Drive Select lar deg tilpasse bilens egenskaper for en heftig dag på bane eller en kosetur med familien.
RS4 Avant kommer til Norge i 2018, og foreløpig er ikke prisene klare. Men det skulle ikke forundre meg om de havnet i samme leie som M3. Den koster litt under millionen.
Mye penger for folk flest, men en praktisk og velutstyrt bil som dekker de daglige behovene samtidig som den lar deg leke når du har lyst til det.