-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Praktiske - men glemt
Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.
Først publisert i Bil 7 - 2017.
Opel oppgraderte Zafira, og Volkswagen kom med helt ny og enda mer praktisk Touran i fjor. Før det hadde Ford fikset på S-Max.
Normalt vil slike foryngelser løfte hele bilklassen, men skjedde det? Nei, interessen fortsetter ned, svært mange bilkjøpere kan ikke tenke seg å sette en MPV på handlelista, og for hver ny flerbruksbil som nå selges, handles det ni SUV-er.
Nå skal jeg ikke gjøre meg til dommer over folks bilvalg, for bildet inneholder også nye SUV-er med mer plass og flere praktiske funksjoner. I tillegg fyller de litt udefinerbare crossovermodellene grenselandet mellom flerbruksbiler, SUV-er og stasjonsvogner.
Vi føler likevel viktigheten av å trekke fram disse tre MPV-ene, som har det meste av funksjoner og plass for å dekke forholdsvis krevende transportbehov innenfor akseptable ytre mål.
Noen fellestrekk
De tre testbilene er først og fremst gjennompraktiske familiebiler. Den som trenger å frakte med mer bagasje enn disse bilene kan tilby volum til, drar sannsynligvis med seg for mye.
Med konseptet følger automatisk høy sittestilling og god oversikt i trafikken. De forholdsvis rette karosseriene gjør det lett å beregne bilens posisjon på veien. Alle har i tillegg følge-cruisekontroll, om enn med noe ulik køfunksjonalitet.
Alle testbilene har gode skjermer og tilfredsstillende oppkoblingsmuligheter.
Dessverre tilbys ingen av testbilene med hybrid-, ladehybrid- eller elektrisk drivlinje. Nissan e-NV200 Evalia er eneste sjuseters MPV med elmotor.
Dropper varebilene
Tidligere kunne alle tre leveres som varebil, men endrede varebilregler gjør det så lite interessant, at ingen av importørene har tatt bryet med å bygge dem om til tosetere med grønne skilt.
Selv om modeller som Nissan Prairie (1982), Mitsubishi Spacewagon (1983), Renault Espace (1984), og Chrysler Voyager (1984) endret måten å tenke praktisk bil på, kom det setefleksible gjennombruddet først med sjuseteren Opel Zafira i 1999.
Selv når de to bakerste setene ikke var i bruk, var de likevel med, men skjult i gulvet. Over denne lesten bygges nå nesten alle familiestore flerbruksbiler med sju seter.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Ford S-Max
- Opel Zafira
- VW Touran
- Vårt valg
- Testdata og poeng