img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Opel Zafira: Mest praktisk
BILTEST: Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

- Innledning

Da Opel lanserte Zafira i 1999, var ingen av konkurrentene i nærheten like praktisk innredet.

Skjult i gulvet var de to bakerste setene alltid med. Som toseter var det bare å løfte opp sitteputen i midtsetet og skyve hele setet fram mot forseteryggene, og vips så var Zafira nærmest gjort om til flyttebil.

Unik seteløsning
Opel har senere utviklet seteløsningen til kun individuelle stoler, men med en fiks skinneløsning som gjør det mulig å skyve de to ytterste setene i midtre rad bakover og inn mot senter av bilen. Løsningen, som Opel har plukket fra lillebror Meriva, gjør Zafira til en fireseter med skikkelig armstøtte i midten, slik at de to bak nærmest har det kongelig med ekstra bein- og skulderplass.

Ingen av konkurrentene har en like smart seteløsning.

Nettopp måten å innrette setene på gjør at Zafira fortsatt oppfattes som en moderne bil. Dessuten leveres Zafira med forstoler hvor sitteputen forlenges ved behov. Har du ikke sittet i et slikt bilsete før, så kan jeg love deg at du ganske raskt blir avhengig.

Også Opel var tidlig ute med varme i rattet på alle variantene, men dessverre ikke i frontruta. Og den har bare to isofix-festepunkter i baksetet.

Skikkelige fester i sidene gjør det enkelt å stroppe bagasjen, og et par medfølgende matter dekker til bagasjeromsgulvet så det ikke blir skittent. Fint at Opel har funnet plass til bagasjeromsdekselet under gulvet når det ikke er i bruk.

Nok bagasjeplass
De to bakerste setene vippes opp med et enkelt håndgrep, og er nesten like enkle å komme inn og ut av som bakerste seterad i Ford S-Max. Like god plass er det også der bak.

Heller ikke Opel kan trylle, og med 13 centimeter kortere utvendig lengde enn S-Max betyr det 130 liter mindre plass til bagasje med alle setene i bruk. Siden Opelen rager litt høyere i terrenget, tar den mye av bagasjeromstapet igjen når bilen konfigureres som femseter. 650 liter holder for de fleste.

170 hester og 400 Nm moment gjør ikke Zafira til noen sprinter, men den er mer enn sterk nok selv når bilen lesses tungt. Firehjulsdrift står dessverre ikke på Zafira-programmet. Testforbruk på 0,61 liter per mil ligger bare ubetydelig over oppgitt forbruk. Veldig bra, Opel.

Zafira kjører på det jevne. Jeg synes instrumentene er små, og det er litt tungt å oppfatte all informasjonen. Til gjengjeld applauderer jeg den todelte A-stolpen fordi den minimerer siktforstyrrelsen på skrå framover, og særlig for dem med lang overkropp.

Den digre midtkonsollboksen fortjener ekstra oppmerksomhet både på grunn av alt den rommer, men også fordi den glir på skinner og derfor kan plasseres der den gjør mest nytte.

Opel har gjort godt lys til varemerke, og av de tre testbilene lyser Zafira best opp mørk asfalt. Opels øye leser også trafikkskilt og kantlinjer, men bilen varsler kun og hjelper deg ikke inn i kjørefeltet igjen, om du skulle være ekstra uoppmerksom.

LES VIDERE:

Innledning

Ford S-Max

Opel Zafira

VW Touran

Vårt valg

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: