Ford S-Max: Stor og elegant - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Ford S-Max: Stor og elegant
BILTEST: Hva skjedde med de gjennompraktiske flerbruksbilene, utviklet for å gjøre hverdagen enklere for alle og særlig for barnefamilier? SUV-ene spiste dem til lunch, og flerbruksbiler står knapt å bilkjøperes handleliste.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

- Innledning

Ford S-Max er uten tvil den største og mest elegante av testbilene. Mens VW Touran og Opel Zafira bygges på kompaktbilchassis, har S-Max en stor bil (Mondeo) i bunnen. Det merkes på flyten.

Med best styring og i tillegg firehjulsdrift, kommer ingen av de andre opp mot kjøreopplevelsen i S-Max.

Akkurat det med firehjulsdrift i kombinasjon med automatgir, styrker Ford i Norge. To av tre S-Max-kjøpere velger drift på alle hjul, viser tall fra OFV.

Sitter godt
Fordi førersetet har så mange reguleringsmuligheter, sitter jeg godt i S-Max, og jeg kan sitte der i timevis uten å bli sliten.

Klart lavest støynivå bidrar til å løfte komforten, og selv de to bakerste setene går det greit å komme inn og ut av samt å sitte der. De brede dørene åpner nesten 90 grader, og dørene skjuler dørtersklene slik at disse alltid holdes rene og buksebeina ikke skitnes til ved inn- og utstigning av bilen.

I lasteøvelsen vinner også S-Max fordi den har klart størst bagasjerom med alle sju setene i bruk (282 liter) og det samme konfigurert som toseter (2200 liter).

Apropos seter. De er selvsagt elektrisk regulerbare og ryggene på de fem passasjersetene i andre- og tredje seterad legges ned og løftes opp elektrisk. Flott, men hva når teknikken svikter?

Siden jeg først er i skrytehumør, tar jeg med at varmetrådene i frontruta smelter bort glasert is på et par minutter, og varmen i rattet gjør selv iskalde dager til en fornøyelse.

Vidvinkelspeilet skjult over det ordinære speilet gjør det enkelt å holde oversikten bakover i bilen, og Ford har – takk og pris – kostet på et 230 Volt uttak i S-Max. Praktisk, det også.

Stor å parkere
Men alle medaljer har en bakside, og for S-Max kommer den tydelig fram når bilen skal parkeres i trange parkeringshus. En bil som dekker drøyt ni kvadratmeter og måler 1,92 meter i bredden, trenger plass og kan bli vanskelig å komme ut av.

I siste oppgradering av førerstøttesystemene, tar S-Max deg inn i kjørefeltet igjen om du er på vei ut, men jeg begriper ikke hvorfor en såpass kostbar bil ikke håndterer køtrafikk, men kutter cruisekontrollfunksjonen rett under 20 km/t? Dessuten liker cruisekontrollradaren seg dårlig i snøvær.

180 hk gjør S-Max til testens kraftigste, men høyest egenvekt (1734 kilo) og firehjulstrekket drar opp forbruket, som vi målte til nær to desiliter mer enn Ford selv oppgir. 0,74 liter/mil langt overgår de to andre i testen.

Høyt utslipp og høy vekt gjør at S-Max-kjøperen må ut med drøyt 100.000 kroner mer i engangsavgift enn Touran-kjøperen.

LES VIDERE:

Innledning

Ford S-Max

Opel Zafira

VW Touran

Vårt valg

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: