Nissan Navara: Overraskelsen - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Nissan Navara: Overraskelsen
BILTEST: I riktig gamle dager var det hesten som gjorde jobben når tunge lass skulle flyttes. Nå har hesten fire hjul og lasteplan. Pickupen er det moderne menneskets arbeidshest.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

- Innledning

Gradestokken viste minus to om morgenen, og det hadde vekslet mellom sludd og snø til langt på natt. Som en konsekvens av at Nissan Navara måtte tilbringe natten under åpen himmel, var frontglasset nærmest glasert om morgenen. Umiddelbart savnet jeg intenst varmetråder i frontruta.

I denne testen er det bare Ford Ranger som leveres med slik luksus, som slett ikke bør være luksus i Norge.

Kommende storselger?
Men Navara overrasker så positivt, at den uten tvil kommer til å være blant bestselgerne i 2017. Forklaringen ligger i tydelige personbiltrekk, god komfort, nok trekkraft med 190 hk i kombinasjon med en godt tilpasset, sjutrinns automatgirkasse og god veioppførsel med tungt lass bak.

I det hele tatt klaget få over noe som helst ved Navara. En liten detalj som bør nevnes, er det innklappbare stigtrinnet på venstre side av baklemmen. Fiffig.

Med bøyler på taket og solide stigtrinn på sidene, er Navara tøff å se på. Interiøret og førermiljøet gjenkjennes fra Nissans personbiler, lett er det å finne fram i knapper og brytere, og pluss for fire videokameraer som gjør rygging og lukeparkering til en lek. De fleste satt godt i Navaras elektrisk regulerbare skinnstoler.

Men Navara sliter med utluftingen. Klimaanlegget klarer ikke å håndtere fuktige klær, og det dugger overraskende lett på rutene. Løsningen ble derfor for vår del på regnfulle dager å åpne soltaket i bakkant.

På en skala fra personbil til anleggsbil er Navara noe midt mellom.

Tauebilen
Om jeg jevnlig måtte kjøre langt med tung tilhenger på slep, så ville mitt valg stått mellom Ranger og Navara. I ti centimeter kram snø slepte jeg med en 1,8 tonn tung kompressor, oppover bratte bakker og nedover like bratte bakker. Aldri føltes det komplisert.

Veksling mellom 2 WD og 4 WD skjer, som i de tre andre japanerne, ved å vri om en bryter. Lavserie og utforbakkekontroll gjør terrengkjøring enklere.

I grunnversjon er det liten prisforskjell mellom de fire «japanske» bilene, men med Navara som den rimeligste. Det på papiret lave forbruket og 100 kilo lavere egenvekt gjør at Navara slipper unna med lavest engangsavgift – hele 30.000 kroner mindre i avgift enn Ford må ut med for Ranger.

Samarbeidet mellom alliansen Renault-Nissan og Daimler gjør at Navara i løpet av 2017 får to halvbrødre: Renault Alaskan og Mercedes X-klasse. Begge får Navara som bygges i Barcelona i bunnen.

LES VIDERE:

Innledning

Ford Ranger

Isuzu D-Max

Nissan Navara

Toyota Hilux

VW Amarok

Testdata og poeng

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: