-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
El-Mercedes på vei mot lansering
I 2019 skal Mercedes lansere sin EQC, en el-drevet SUV. Men før den blir salgsklar må den gjennom omfattende tester – digitalt så vel som under realistiske forhold på vei.
Mercedes-importør, Bertel O. Steen, har allerede startet forhåndssalget i sterk konkurranse med kommende modeller fra Jaguar og Audi. Og de hevder responsen så langt har vært overveldende.
– Over 2000 nordmenn har til nå reservert EQC, og det er derfor ekstra gledelig å kunne meddele at den er i rute og får sin verdenspremiere allerede i september i år. Men før bilen når våre kunder i 2019, skal den gjennom omfattende testing for å oppfylle Mercedes-Benz sine høye kvalitetsstandarder, som gjelder uansett drivlinje og kraftkilde, sier Kjetil Myhre, Direktør Mercedes-Benz personbil.
Se spionbilder av en testbil i arktiske strøk
Datasimulering dekker ifølge Mercedes alle viktige utviklingsområder, fra validering av konstruksjonsevnen til kollisjonsegenskaper, aerodynamikk, styrefølelse og ikke minst forbruk og rekkevidde. Dette gir ingeniørene unik innsikt på en svært effektiv måte.
200 testbiler
Men ingen modell går i serieproduksjon uten omfattende testing på vanlig vei. Her fokuseres det på holdbarheten til komponenter som drivlinje og fjæringssystem, samt funksjonell testing av bilene under ulike værforhold.
– Med et forhold på 35% til 65% mellom digital testing og tester på vanlig vei, kombineres det beste fra begge verdener i henhold til de høye kvalitetskravene som stilles til en modell fra oss, hevder Mercedes-Benz i en pressemelding.
Hele 200 prototyper og preproduksjonsmodeller er bygget for dette formålet og testes under ekstreme forhold.
Verden rundt i fire år
Første gang Mercedes presenterte sine elbilplaner var på Paris-utstillingen i 2016. Siden har de røpet flere detaljer om sine forventninger til hvilken posisjon elbilene får i fremtidens bilmarked.
Gjennom fire år har flere hundre eksperter vært involvert i testing av bilen i Tyskland, Finland, Sverige, Spania, Italia, Dubai, Sør-Afrika, USA og Kina.
Gjennom alle sesonger og alle forhold er bilen satt på prøve i temperaturer som strekker seg fra minus 35 til hele 50 plussgrader i påvente av markedslanseringen i 2019.