-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Aston Martin bygger splitter ny klassiker
Du skal være ekstremt betatt av James Bond og Aston Martin for å slå til på dette tilbudet. Likevel er jeg ikke det minste i tvil om at de de eksklusive eksemplarene vil gå raskt unna. For alt jeg vet, er de allerede lovet bort.
For oss som har levd en stund er vel dette den mest legendariske 007-bilen – en Aston Martin DB5 som første gang dukket opp i filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen i 1964.
Det ble bygget noen eksemplarer til filminnspillingen, og da en av disse dukket opp på auksjon i 2010 ble den solgt for nesten tre millioner. Pund!
Da er det kanskje ikke så rart at Aston Martin i samarbeid med filmselskapet EON Production finner det interessant å bygge det de kaller en continuation-serie. Altså splitter nye DB5-biler, produsert etter den originale oppskriften.
25 slike biler skal nå bygges, men de kan ikke registreres – de skal nemlig utstyres med flesteparten av de gadgets som gjorde Bond uovervinnelig. Skjønt maskinpistolene innebygget i lyktene blir neppe operative.
Men den roterende skiltplaten med tre alternative nummer får du med. Den samme gjelder den spesielle senterkonsollen som kan styre røykbomber, oljeutslipp, og en skuddsikker skjerm over koffertlokket.
Katapultsetet Bond hadde i sin utgave er det vanskelig å forestille seg blir med over til replikaen, den må nok greie seg med den røde utløserknappen gjemt i girkulen – skjønt man skal aldri si aldri.
Filmbilen hadde roterende kniver som kunne skjære opp dekkene til rivaler, og et navigasjonsanlegg som må ha blitt oppfattet som science fiction på midten av 60-tallet. Det samme gjelder telefonen som er skjult i dørpanelet på passasjersiden. Med ledningssnurr.
Vi får regne med at motoren er den samme som i originalen – en 4-liters rekkesekser med 282 hestekrefter med toppfart på 238 km/t og som gjorde 0-100 på svimlende 7,1 sekunder.
Aston Martin forlanger 2,75 millioner pund (ca. 30 millioner kroner) pluss avgifter for hver av de 25 replikaene. Som altså ikke kan brukes på vei. Da er sjansen stor for at de blir stående som trofeer i private, lukkede samlinger. Hvis det er utenfor rekkevidde, finner du en "litt" rimeligere løsning hos Lego.