Aston Martin : Aston Martin bygger splitter ny klassiker - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Aston Martin bygger splitter ny klassiker
Du skal være ekstremt betatt av James Bond og Aston Martin for å slå til på dette tilbudet. Likevel er jeg ikke det minste i tvil om at de de eksklusive eksemplarene vil gå raskt unna. For alt jeg vet, er de allerede lovet bort.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

For oss som har levd en stund er vel dette den mest legendariske 007-bilen – en Aston Martin DB5 som første gang dukket opp i filmen Goldfinger med Sean Connery i hovedrollen i 1964.

Det ble bygget noen eksemplarer til filminnspillingen, og da en av disse dukket opp på auksjon i 2010 ble den solgt for nesten tre millioner. Pund!

Da er det kanskje ikke så rart at Aston Martin i samarbeid med filmselskapet EON Production finner det interessant å bygge det de kaller en continuation-serie. Altså splitter nye DB5-biler, produsert etter den originale oppskriften.

25 slike biler skal nå bygges, men de kan ikke registreres – de skal nemlig utstyres med flesteparten av de gadgets som gjorde Bond uovervinnelig. Skjønt maskinpistolene innebygget i lyktene blir neppe operative.

Men den roterende skiltplaten med tre alternative nummer får du med. Den samme gjelder den spesielle senterkonsollen som kan styre røykbomber, oljeutslipp, og en skuddsikker skjerm over koffertlokket.

Katapultsetet Bond hadde i sin utgave er det vanskelig å forestille seg blir med over til replikaen, den må nok greie seg med den røde utløserknappen gjemt i girkulen – skjønt man skal aldri si aldri.

Filmbilen hadde roterende kniver som kunne skjære opp dekkene til rivaler, og et navigasjonsanlegg som må ha blitt oppfattet som science fiction på midten av 60-tallet. Det samme gjelder telefonen som er skjult i dørpanelet på passasjersiden. Med ledningssnurr.

Vi får regne med at motoren er den samme som i originalen – en 4-liters rekkesekser med 282 hestekrefter med toppfart på 238 km/t og som gjorde 0-100 på svimlende 7,1 sekunder.

Aston Martin forlanger 2,75 millioner pund (ca. 30 millioner kroner) pluss avgifter for hver av de 25 replikaene. Som altså ikke kan brukes på vei. Da er sjansen stor for at de blir stående som trofeer i private, lukkede samlinger. Hvis det er utenfor rekkevidde, finner du en "litt" rimeligere løsning hos Lego. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: