-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fornyelse for Mazda CX-3
Det er ikke mer enn tre år siden lanseringen, men Mazda finner likevel tiden moden for en oppgradering av sin kompakte SUV.
Nest etter storebror er CX-3 Mazdas mest solgte modell. 683 slike er ifølge OFV registrert hittil i år, og det er vel bare T-Roc av de direkte konkurrentene i denne nisjen som selger bedre.
Da CX-3 kom på markedet i 2015, hadde den ikke mange konkurrenter, men i dag er situasjonen en helt annen, og nye utfordrere står nærmest i kø. Flere av dem med stikkontakt.
Stikkontakt har foreløpig ikke Mazda på noen av sine modeller, og det blir heller ingen hybrid-versjon av den oppgraderte CX-3. Derimot kan du velge mellom to bensinmotorer og en som tenner på diesel.
Førstnevnte er velkjente 2,0-litere med henholdsvis 121 eller 150 hestekrefter. Maks dreiemoment er på 206 Newtonmeter for begge.
På dieselfronten erstatter en ny 1,8-liter den tidligere 1,5-literen. Effekten er økt til 115 hestekrefter (fra 105) og maks dreiemoment på 270 Newtonmeter er på plass i området 1600-2600 omdreininger.
Alle motorene møter de skjerpede Euro 6d-Temp utslippskravene, inkludert RDE-testen (real-drive emission).
Det jeg personlig setter pris på med CX-3 er at den har tydelig Mazda-DNA med sportslige kjøreegenskaper – litt MX-5 gener. Les mer om mine inntrykk av bilen her.
Kosmetisk må du nok kjenne bilen inngående for å oppdage endringene, men Mazda påstår de er ganske omfattende, primært innendørs hvor kvalitetsfølelsen skal være kraftig oppdatert.
På komfort- og sikkerhetsfronten er det flere oppgraderinger, som at den automatiske nødbrems-funksjonen lettere oppdager fotgjengere i mørket enn før.
Og dere som jevnlig ferdes i rushtrafikk vil nok sette pris på at den adaptive cruise-kontrollen virker helt ned til 0 km/t når forankjørende bil stopper. Tidligere slo den seg av når man kom under 30 km/t.
De første bilene er på plass hos norske forhandlere allerede neste måned. PR-sjef Petter Brinch antyder en prioppgang på kr 9000-20.000 avhengig av motorisering og utstyrsnivå.