-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Den viktige støttespilleren
Den største forskjellen på rally og rallycross er kartleseren – en person føreren må stole blindt på i rally. Og Oliver har vært heldig og fått en av de mest profesjonelle på sitt parti.
Først publisert i bladet BIL nr. 6-2018 – intervjuet fant sted mars 2018
Les også: I pappas hjulspor – et portrett av Oliver Solberg
Som Oliver har også Veronica Gulbæk Engan (33) fått bilsport inn med morsmelken – i mer enn én generasjon. Mamma Monica og pappa Kjetil har vært aktive i racing- og rallymiljøet i årevis, og det samme gjelder bestefedrene på begge sider.
Veronica debuterte som kartleser som 17-åring med pappa Kjetil som sjåfør. Siden har hun guidet en rekke førere i både norske og internasjonale løp.
I 2014 vant hun som første kvinne NM-tittelen for kartlesere etter å ha loset Steve Røkland inn til NM-gull for biler med tohjulsdrift. Sammen med sin svoger, Marius Asen, vant hun i 2015 både NM og den internasjonale Drive DMack Fiesta Trophy i VM som ga en VM-sesong i WRC2 i en Fiesta R5.
Et trinn ned for å nå til topps
I november 2015 deltok hun som en av 18 jenter i en konkurranse i Qatar der vinneren skulle være kartleser i et langt ørkenrally. Hun vant ikke, men syns likevel det var en god erfaring å ta med seg.
Veronica har lest noter for profiler som Bernt Kollevold og Eyvind Brynildsen og kjørt VM-runder med Mads Østberg og Anders Grøndal, men nå har hun tatt steget ned i en lavere divisjon for å jobben med en tenåring. Hva i all verden er motivasjonen?
– Som Oliver har jeg også mål om et sete i WRC. Jeg var stolt da Petter – en jeg har sett opp til i alle år – ønsket å ha meg som kartleser for sønnen sin. Han ba meg tenke over saken, for han visste at jeg hadde flere tilbud. Dessuten ønsket han at Oliver selv skulle ringe og avtale med meg, forteller Veroncia.
– Så da Oliver selv ringte noen dager senere hadde jeg bestemt meg for å si ja. Det er moro å være med på å bygge opp en fører fra starten av, og Oliver er lærevillig og har en profesjonell og målrettet innstilling til hva han må gjennom for å bli en god sjåfør, sier Veronica.
I 2017 var hun kartleser for fire forskjellige førere, men i år konsentrerer seg hundre prosent om Oliver.
Satser på én hest
– Det blir litt masete å kjøre sammen med mange forskjellige førere da alle har forskjellige notesystem. Oliver bruker et notesystem som Petter utviklet sammen med Phil Mills da de kjørte rally-VM. Det er avansert og detaljert, og i tillegg kommuniserer vi notene på engelsk, så det har vært mye å sette seg inn i for meg også, sier Veronica.
For Oliver er hun en uvurderlig støtte, for selv om han får kjøre fartsetappene i de baltiske statene, får han ikke kjøre transportetappene mellom dem uten førerkort for bil. Der overtar Veronica rattet.
I tillegg til jobben som kartleser arbeider hun mellom slagene i spedisjonsfirmaet Kontinent Transport som eies av Kjetil Engan.
– Det hadde ikke gått med en vanlig ni-til-fire jobb, så jeg er heldig som kan jobbe for en fleksibel far som gir meg fri til å reise når jeg måtte ønske. Hvert rally tar nesten en uke med testing, noteskriving og forberedelser, og jeg håper at vi etter hvert skal kjøre mye mer enn de syv løpene som står på årets program, sier Veronica.