Den viktige støttespilleren - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Den viktige støttespilleren
Den største forskjellen på rally og rallycross er kartleseren – en person føreren må stole blindt på i rally. Og Oliver har vært heldig og fått en av de mest profesjonelle på sitt parti.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Først publisert i bladet BIL nr. 6-2018 – intervjuet fant sted mars 2018

Les også: I pappas hjulspor – et portrett av Oliver Solberg

Som Oliver har også Veronica Gulbæk Engan (33) fått bilsport inn med morsmelken – i mer enn én generasjon. Mamma Monica og pappa Kjetil har vært aktive i racing- og rallymiljøet i årevis, og det samme gjelder bestefedrene på begge sider.

Veronica debuterte som kartleser som 17-åring med pappa Kjetil som sjåfør. Siden har hun guidet en rekke førere i både norske og internasjonale løp.

I 2014 vant hun som første kvinne NM-tittelen for kartlesere etter å ha loset Steve Røkland inn til NM-gull for biler med tohjulsdrift. Sammen med sin svoger, Marius Asen, vant hun i 2015 både NM og den internasjonale Drive DMack Fiesta Trophy i VM som ga en VM-sesong i WRC2 i en Fiesta R5.

Et trinn ned for å nå til topps
I november 2015 deltok hun som en av 18 jenter i en konkurranse i Qatar der vinneren skulle være kartleser i et langt ørkenrally. Hun vant ikke, men syns likevel det var en god erfaring å ta med seg.

Veronica har lest noter for profiler som Bernt Kollevold og Eyvind Brynildsen og kjørt VM-runder med Mads Østberg og Anders Grøndal, men nå har hun tatt steget ned i en lavere divisjon for å jobben med en tenåring. Hva i all verden er motivasjonen?

– Som Oliver har jeg også mål om et sete i WRC. Jeg var stolt da Petter – en jeg har sett opp til i alle år – ønsket å ha meg som kartleser for sønnen sin. Han ba meg tenke over saken, for han visste at jeg hadde flere tilbud. Dessuten ønsket han at Oliver selv skulle ringe og avtale med meg, forteller Veroncia.

– Så da Oliver selv ringte noen dager senere hadde jeg bestemt meg for å si ja. Det er moro å være med på å bygge opp en fører fra starten av, og Oliver er lærevillig og har en profesjonell og målrettet innstilling til hva han må gjennom for å bli en god sjåfør, sier Veronica.

I 2017 var hun kartleser for fire forskjellige førere, men i år konsentrerer seg hundre prosent om Oliver.

Satser på én hest
– Det blir litt masete å kjøre sammen med mange forskjellige førere da alle har forskjellige notesystem. Oliver bruker et notesystem som Petter utviklet sammen med Phil Mills da de kjørte rally-VM. Det er avansert og detaljert, og i tillegg kommuniserer vi notene på engelsk, så det har vært mye å sette seg inn i for meg også, sier Veronica.

For Oliver er hun en uvurderlig støtte, for selv om han får kjøre fartsetappene i de baltiske statene, får han ikke kjøre transportetappene mellom dem uten førerkort for bil. Der overtar Veronica rattet.

I tillegg til jobben som kartleser arbeider hun mellom slagene i spedisjonsfirmaet Kontinent Transport som eies av Kjetil Engan.

– Det hadde ikke gått med en vanlig ni-til-fire jobb, så jeg er heldig som kan jobbe for en fleksibel far som gir meg fri til å reise når jeg måtte ønske. Hvert rally tar nesten en uke med testing, noteskriving og forberedelser, og jeg håper at vi etter hvert skal kjøre mye mer enn de syv løpene som står på årets program, sier Veronica.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: