McLaren : Ny Senna fra McLaren - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Ny Senna fra McLaren
Det er vel omtrent et år siden McLaren viste sin Senna-bil. Nå har en kunde bestilt en helt spesiell Senna variant av P1 GTR. For sikkerhets skyld døpt med Sennas kjælenavn, Beco, så det ikke skal bli forviklinger.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Den bilen vi forteller om her, med de friske fargene, er en spesialversjon. Komponert av kunden og utført av McLarens Special Operation – de som kan gjøre det aller meste (og som allerede har gjort det).

Kunden, forteller pressemeldingsproduksjonsavdelingen til McLaren, har vært inspirert av Ayrton Senna fra han var ganske ung, og nå ville han ha sin egen P1 GTR for å feire Sennas første Formel 1 verdensmesterskap i 1988.

I tre år har dette prosjektet pågått, med en kunde som la seg oppi hver eneste minste detalj.

For meg er det fargevalget som er det mest åpenbare.

Det hvite og det røde som kan grense mot oransje er de samme fargene som McLarens Marlboro-sponsete MP 4/4 biler hadde det året. Og kundebilens 12-tall er selvfølgelig det startnummeret Senna hadde på sin bil den sesongen.

Hadde det vært helt skikkelige skulle selvfølgelig denne bilen hatt en Honda-motor, som originalen hadde – men det ville kanskje vært å dra det hele litt langt?

Ser man nøye etter finner man Senna Brand merkevaren her og der, Senna-signaturen og «driven to Perfection» slagordet er også på plass sammen med Brasil-flagget.

Dessuten ser du at en strekkode er på plass – det er den som ble brukt i stedet for Marlboro-logoen på markeder der sigarett-reklame var ulovlig.

800 timer har det tatt å fullføre det eksteriøre, det har skjedd noe med materialene også – varmeskjold i gull over motoren, hekkdeksel i Lexan, og litt andre lufteåpninger til motoren. Og den spesielle elmotoren i hybrid-arrangement byr ifølge eieren på en «hyggelig» økning av hestekrafttallet.

Senna-familien har gitt full applaus til at eieren døpte bilen Beco – Ayrton Senna kjelenavn som foreldrene fant på.

Og selvfølgelig stilte Beco ekstra krav til det dynamiske. Det er gjort ting med aerodynamikken her, som først og fremst har hjulpet marktrykket til å nærme seg 800 kg. 

Spoileren bak har også fått slutt-stykker som er mye større enn standard og som likner på de man finner på en MP 4/4.

Innvending finner man også en rekke Senna-finter, hans signatur og et passende sitat på bjelken man skritter over på vei mot lettvekts-racing setet for eksempel.

Den typiske rødfargen finner man inni også, og for å fullføre det hele fikk kunden bygget en spesialdesignet hjelm av MSO.

«Å feire et Senna 30-års jubileum på denne måten har vært et ‘labour of love’» sier Ansar Ali. Han vet nok hva han må si, det er han som er sjefen for McLaren Special Operations.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: