-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nytt mål for sommerferien
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
Der dukket fordommene mine opp. Da jeg så disse nydelig forseggjorte Porsche-replicaene som ble ryddet på plass på standen sin allerede søndag før tirsdagsåpningen, var jeg så overbevist om at disse enten var tyske, på grunn av orden og disiplin, eller engelske, på grunn av den åpenbare kvaliteten i håndverket.
Feil!
For første gang har jeg begynt å tenke på selskapsreise til Hellas. Nordøst i Hellas. I nærheten av Katerini. Det er bare fem kilometer fra det moderne anlegget til RCH, som de kaller seg, og ned til stranden fortalte de.
Antakelig ville det ikke bli brukt mye tid med sand mellom tærne, for det disse folkene gjør virker overbevisende. Det er nesten nok å se i katalogen deres over felger de lager og selger for å bli overbevist.
Se på bildegalleriene som viser interiører eller ekstra-utstyr, så ser du fort at dette er ikke noen glade amatører i Calfornia som mekker sammen noe plast på toppen av en utbanka Boble.
Noen, de som ender opp som 356-modeller (også wide body, med luftinntak lavt nede bak) er bygget på Bobler, 1957-1969-modeller, som de skaffer fra halve verden.
Den 550-bilen de bygger har deres eget chassis og har et eget lettvekts laminat-karosseri der de andre har glassfiber.
Motorene er hele veien en Type 1 eller Type 4 VW-flat firer som tas opp i mange steg mellom 1600 ccm og helt opp til 2,9 liter, og fra 60, via 90, 105, 150, 170 og 200 helt opp til 250 hk.
Da snakker vi alvor – og en forsterket femtrinns Medeola girkasse.
Alle muligheter for skivebremser også, for dem som syns det kanskje er smart.
Der det er nødvendig, som i 550-tilfellet, er bilen utstyrt med europeisk typegodkjenning, ellers kommer de på sitt gamle chassisnummer – hvilket kanskje ikke er like enkelt i Norge som i andre land.
Men samme hvilke modeller du kjøper, det hele er sertifisert herfra til taket, av TÜV Rheinland og Swiss Cert og diverse ISO 9001-overvåkere.
De som bygger disse bilene forteller stolt om mer enn 30 års virksomhet. Først ganske lokalt, men etterhånden har de begynt å bre seg ut i Europa. Dette er imidlertid første gang de har vært på en virkelig bilutstilling.
De forteller at 356-modellene tar det mellom 12 og 24 uker å levere, avhengig av kundens spesielle ønsker. En 550 tar lenger tid, fra 20 til 28
Men glem det som var under. Jeg har sett en og annen replica i min tid. Mange veldig bra også. Disse var der oppe sammen med de beste.
Sikkert verdt prisen også – men akkurat den lille detaljen glemte jeg å spørre om.
Men i og med at jeg ikke så en eneste advokat fra Porsche later det til at hele opplegget er klarert på en eller annen måte. Kanskje ved at ordet «Porsche» ikke er brukt et eneste sted på sidene eller i brosjyrene deres.