-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Audi angriper med ny Q3
Med ny Q3 angriper Audi på ny i det kompakte og fortsatt raskt voksende SUV-segmentet. Men leverer bilen opp til standarden vi kan forvente av en SUV i dag?
Først publisert i bladet BIL nr. 12-2018
Det skal sies først som sist: Det er liten tvil om at Audi har lagt ned mye arbeid i nye Q3. Bilen ser umiddelbart tiltalende ut, med et moderne og tøft utseende. Rene linjer og et litt røft SUV-preg som luftinntakene foran og de kontrastfargede hjulbuene er med på å bringe frem.
Bilen er også lengre, bredere og har med det mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Akselavstanden er strukket med 77 mm, noe som gir et mer rommelig interiør.
Pent interiør
Likevel er det først når vi beveger oss inn i bilen vi ser den største oppgraderingen fra den forrige modellen. Kanskje ikke så rart. Det har skjedd mye på teknologifronten siden Q3 kom for første gang for snart åtte år siden.
Det digitale instrumentpanelet er moderne og er til å kjenne igjen fra nye A6 og A8. I midtkonsollen finner vi en 10,25-tommers skjerm hvor du styrer det aller meste bilen har å by på.
Audi løfter også fram et helt nytt 3D-lydanlegg fra Bang & Olufsen, men her må du være beredt på å punge ut hvis du vil ha det beste anlegget.
Kjøreopplevelsen
Første bil ut var en 150 hk TDI quattro med manuell girkasse. For de som liker manuell giring leverer Audi godt på dette punktet. Seks-trinns girkassen er svært presis og responsiv, og bidrar til en god kjøreopplevelse.
Dernest sto 230 hk TFSI med forhjulsdrift og automatgir for tur. Om du er fornøyd med denne automatgirkassen eller ikke kommer litt an på kjørestil.
Den er helt klart mest responsiv på høye turtall, og trykker du klampen i bunn når du står stille må du regne med at det tar et lite sekund før det sparker ifra.
Begge modellene vi prøvde virket godt støydempet. Uavhengig av motor og girkasse fremstår Audi som en bil med de klassiske Audi-kvalitetene og gir en behagelig kjøreopplevelse, men uten den store wow-faktoren.
For eksempel kan nok 150 hk og bensin virke tamt for enkelte kjøpere i denne prisklassen.
Bagasjeplassen
Går man til innkjøp av en SUV er det kanskje ikke største motor eller den ultimate kjøreopplevelsen man først og fremst jakter på. På andre viktige punkter for en SUV-kjøper leverer nye Q3 godt.
God beinplass både foran og bak, og ikke minst har den vesentlig mer bagasjeplass enn sin forgjenger. Bagasjerommet laster 530 liter eller 675 liter, avhengig av om du skyver baksetene frem eller ikke.
Her er det ikke snakk om å legge de ned, men å skye setene frem 15 cm. Legger du setene ned er det plass til 1525 l ifølge Audi.
Norsk valg?
Nye Audi Q3 var på plass i det norske markedet i november 2018. Bilene leveres både med fram- og firehjulstrekk, tre bensinmotorer på 150, 190 og 230 hk. Og to dieselmotorer på 150 og 190 hk. Norge kommer ikke til å ta alle variantene, opplyser importøren.
Fakta Audi Q3
Motor: | 1,5 TFSI / 2.0 TFSI |
Effekt: | 150/230 hk, 250/350 Nm |
Drivlinje: | 7-trinns S tronic, Forhjul/Firehjulsdrift |
Dimensjoner: | 4485/1849/1585 mm (L/B/H) |
Aks. 0-100: | 9,2 / 6,3 sek |
Toppfart: | 207 / 233 km/t |
Pris: | Fra kr 476.800 |
Konkurrenter: | Volvo XC40, BMW X1 |