Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©
Audi e-tron quattro S
Foto: S. Baldauf / SB-Medien©

En sprekere e-tron?

Det er liten tvil om at e-tron tar Norge med storm. Det har muskler nok for de fleste, men de fins alltid noen som ønsker mer.

Publisert Sist oppdatert

Ved utgangen av mai er det ifølge OFV registrert 1699 e-tron, noe som gjør den til suverent mest populære Audi-modell i Norge. Fortsatt har Jaguar I-Pace et lite forsprang med 1772 registreringer.

De to ligger som nummer 5 og 6 på elbilstatistikken og har kun rimeligere modeller som Tesla 3, e-Golf, i3 og Leaf foran seg, mens Kona og Ioniq følger hakk i hæl.

Man skulle tro at 360 hestekrefter og et dreiemoment på 561 Newtonmeter dekket behovet for de fleste, men tydeligvis ikke, for her er beviset for at Audi er i ferd med å utvikle en enda kraftigere e-tron som kan komme på markedet allerede mot slutten av inneværende år.

Flere lett kamuflerte biler ble nylig observert på Nürburgring og i området rundt den legendariske banen.

Ved første øyekast ser de ut som vanlige e-tron, men det er jo ingen grunn til at Audi skal kamuflere en bil som allerede er ute i markedet.

Og ved nærmere studier viser det seg at bilene har detaljer som peker i retning høyere ytelser. Som større luftinntak i fronten for å lede mer luft til bremsene, som i sin tur også er kraftigere enn på den ordinære modellen.

I tillegg er dekk og felger større på disse prototypene, og nederst i hekken sitter en endret diffuser.

En standard e-tron har en motor på hver aksel og samlet effekt på 360 hk.

Konseptbilen Audi viste på Frankfurt-utstillingen i 2015, hadde hele tre motorer, en foran og to bak, og samlet effekt på 435 hk (503 hk med boost). Nok til å barbere bort et sekund på 0-100-aksen.

Det er muligens utgaven med tre motorer som testes ut her. I så fall vil den trolig få tilleggsbetegnelsen S eller RS. Men med mindre den får en enda større batteripakke enn dagens på 95 kWh, vil ytelsene naturligvis gå på bekostning av rekkevidden.

Audi skal senere i år også lansere e-tron Sportback, også denne vil trolig komme i en sprekere utgave senere – om man da ikke velger å starte på topp.

Og flere modeller står for tur, blant annet en mindre SUV som vi møtte i konseptform på Genève-utstillingen i vår og e-tron GT som blir nær beslektet med Porsche Taycan.

Powered by Labrador CMS