-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Forhjulsdrevet Porsche
Dette må være ønskedrømmen for Porsche-eieren som ikke hadde alt allikevel. En Porsche bobil med kjøleskap og spesialbygget dass. Billig blir den ikke.
Dette er ekte bilhistorie fra den tiden tyskerne begynte å reise på sommerferie til Italia.
Den gangen, midt på femtitallet, man satte bort billig-motorsykkelen og kjøpte en primitiv småbil som man pakket full av telt og familie, og satte kursen for Gardasjøen eller strendene sønnafor Venezia.
Noen fikk råd til enda mer, BMW V-åtter og hotell for eksempel. Og så hadde du dem som tok camping på så alvor at de tok med seg sitt eget sneglehus.
Mikafa var en tysk fabrikk som bygget bobiler. Ofte av det mest ekstreme slaget. Hva med en åtte meter lang Landyacht med, nettopp, BMWs V8-motor?
Eller hva med en av de mer vanlige, bygget av aluminium oppå et chassis fra varebilprodusenten Tempo – med motor etter eget valg?
Tre kunder valgte åpenbart motor fra Porsche, og en av dem (bilen, ikke kunden) kommer på en Mecum-auksjon i august.
Denne er utstyr med alt hva Mikafa tilbød som ekstrautstyr, treverket ser ut som skikkelig håndverk og de polstrede setene ser ut som om noen har hatt det veldig bra der. Et komplett sett VDO-klokker som fungerer er heller ikke hver dag.
Denne er nemlig urestaurert og patinaen skal forhåpentlig ikke ødelegges av noen som vil ha alt blankt.
Uansett hvor mye lettmetall Mikafa brukte kom de ikke under to tonn. Det er ganske mye vekt for en 60-hesters motor fra en 356, men det er verdt å huske på at Mikafa pleide å bruke en 25-hesters industrimotor fra Volkswagen tidligere, før de røyk opp i en skikkelig kontrakt-disputt og bobilbyggeren skiftet leverandør.
Men selv 25 hester holdt for de ferieglade tyskerne.
Nå ble ikke bruk av Porsches luftkjølte firer noen direkte hit, man regner med at det ble bygget 3 slike og at to av dem kom til USA.
Akkurat denne er nå utstyrt med en uoriginal VW-motor, men siden bilen har tydelige Porsche-emblemer foran og bak, og siden den heter Porsche i vognkortet, er det jo å håpe at en ny eier legger i en «ekte» motor igjen.
Selv om det sikkert vil øke de faste vedlikeholdskostnadene noe.
Akkurat det regner jeg med den nye forvalteren vil kunne leve med, for denne 55-modellen blir ikke billig.
En tilsvarende, men med en 50-hesters motor fra Austin, ble solgt av Gooding i Scottsdale for 132.000 dollar for to år siden. Legg på minst 25 % bare for Porsche-brandingen!