Thunder Power krymper - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Thunder Power krymper
De store ideene til Taiwans Thunder Power krymper, og bilen deres krymper også. Nå snakker de om en elektrisk bybil bygget i Belgia.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

– Jeg tør ikke vedde mot, skrev jeg da jeg omtalte superelbilen Thunder Power fra Frankfurt-utstillingen i 2017. Da lovte de meg en Sedan i løpet av dette året, og en Super-SUV neste år.

Og jeg skal villig innrømme at jeg var litt star struck også da jeg møtte dem første gang, i 2015. Det var så mange gamle venner som var blandet opp i dette eventyret, og det arbeidet som allerede var gjort virket så solid at det var vanskelig å forestille seg at det skulle tryne tvert.

Nå er det hele, både bilplaner og produksjonsplaner, skrudd ned, men for ikke lenge siden dukket Thunder Power opp i Belgia og dro teppet av en liten bybil – så helt døde er de da ikke.

Det viser seg, etter hvert som belgiske aviser har funnet ut av historien, at den belgiske regionen Vallonia kom med et tilbud til Thunder Power for en stund siden. Myndighetene der vil gjerne ha industri til distriktet og strekker seg så langt EU tillater med sukrede økonomiske betingelser.

Men så skar det hele seg i fjor sommer. Kineserne ville ha finanspakken sluset gjennom Jomfruøyene – «men det ville gitt oss etiske problemer» sa Renaud Witmeur, sjef for investeringsgruppen i Valdonia, SOGEPA. 

Forhandlingene ble med andre ord avbrutt.

Etter en stund endret imidlertid kineserne litt holdning, SOGEPAS tilbud om en investeringspakke på 150 millioner euro sto ved lag, og et Thunder Power Belgium er etablert.

Men det første produktet blir ikke en sedan eller en SUV, men en liten bybil som skal hete Chloé (jeg går ut fra at de har spurt Renault).

Det er ikke mye vi vet om den, bortsett fra at den skal bygges i den gamle Caterpillar-fabrikken i Gosselies rett utenfor Charlesroi. Det er snakk om 350 ansatte i første omgang og 30.000 biler neste år.

Men det hele høres litt vaklete ut når argumentet for å bygge småbilen og ikke sedanen er at da ville man ha måttet løfte taket på den gamle fabrikken! Og dessuten viser det seg at kineserne fremdeles har fått lov til å bruke de britiske Jomfruøyene som formell, forretningsmessig, base.

Vallonias etiske problem er åpenbart løst ved at all inntekt til Thunder Power Belgium skal beskattes i Belgia.

Egentlig er jeg litt mer innstilt på å vedde mot denne gangen.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: