Bilavgiftene legges om fra 2020

Fra 2020 skal bilavgiftene beregnes ut fra den nye WLTP-syklusen. Det innebærer endringer for alle nye bilmodeller på det norske markedet. Noen går opp mens andre går ned.

Publisert Sist oppdatert

I overgangen fra den eksisterende NEDC2 til WLTP som målemetode for CO2-utslipp har Finansdepartementet lyttet til bilbransjen og lagd nye innslagspunkter og satser for CO2-avgiften. Avgiftssatsene for egenvekt- og NOx er ikke endret.

I fjor valgte regjeringen å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter WLTP til 2020-budsjettet.

WLTP er den nye målemetoden for CO2-utslipp som alle nye biler må gjennom for å typegodkjennes for det europeiske markedet. Hensikten er å få mer realistiske utslippstester av bilene.

WLTP gir generelt et høyere utslipp enn den gamle NEDC-målemetoden og ville derfor medført vesentlig høyere CO2-avgifter. Det ble imidlertid jobbet knallhardt i kulissene for at avgiftene ikke skulle skyte i været.

Tunge aktører som BIL, NBF, NAF og andre har arbeidet for at man skulle bruke en kalibrert versjon av NEDC-dataene som basis for 2019-avgiftene.

Uten dette arbeidet hadde bransjen og forbrukerne kunnet oppleve et svært merkbart avgiftshopp.

Det er slike store utslag bransjen unngikk i 2019, og som i dag er bekreftet at bransjen også unngår for 2020, der WLTP-verdier vil ligge til grunn for CO2-avgiften.

Bilimportørene har gjort et omfattende arbeid for å finne nye innslagspunkter og satser for å kalibrere CO2-avgiften slik at den blir provenynøytral basert på det faktiske bilsalget.

På BilNytt.no finner du kalkulator for en rekke nye bilmodeller slik at du kan se hvordan avgiftene endres fra 2020.

Powered by Labrador CMS