Bilforlaget kjøper Autofil

Bilforlaget satser videre og utvider nå porteføljen med Autofil, en av Medie-Norges sterkeste merkevarer innen bilsjangeren.

Publisert Sist oppdatert

- Vi har store ambisjoner både journalistisk og kommersielt for Bilforlaget. Oppkjøpet av Autofil er et viktig steg på veien, sier sjefredaktør og administrerende direktør Atle Falch Tuverud (til høyre på bildet sammen med redaksjons- og mediesjef Petter Knutsen Bjørkelo).

Merkevaren Autofil ble etablert som et tv-program på NRK i 2001, og Aller Media har vært utgiver av bladet Autofil siden september 2002.

Nå har Aller Media inngått en avtale om salg av Autofil til Bilforlaget, som blant annet utgir bladet Bil og driver nettportalen BilNorge.no.

Bladet Bil har et lesertall på 125.000, mens Autofil hadde et lesertall på 114.000 lesere i siste måling.

- Kommer Bilforlaget til å videreføre både bladet Bil og Autofil?

- Både Bil og Autofil er to svært sterke merkevarer som vi vil ta med oss videre, sier Tuverud og fortsetter:

- Vi ser nå på ulike løsninger for hvordan vi best fletter Autofil inn hos oss.

- God nyhet for bilentusiaster
- Vi skal gi dedikerte bilblad-lesere og -abonnenter, som er en verdifull målgruppe, godt innhold både på print og digitalt i årene fremover, forsikrer han.

- Dette er en god nyhet for alle bilentusiaster som har et nært forhold til både Autofil og Bil. Samtidig åpner dette spennende muligheter for oss i møte med annonsør-markedet, sier Tuverud.

- Autofil-kjøpet blir også en viktig brikke videre i Bilforlagets digitale satsing på tvers av alle titler. Når vi tar over Autofil er vi selvsagt veldig bevisste på de forventningene leserne har til et magasin som har servert godt bilstoff i årevis.

- Vår redaksjon har vært ledende på bil- og bilbransjenyheter siden 1975, og vi har alle forutsetninger for å bygge videre på den rike Autofil-historien som en del av porteføljen vi allerede har bygget opp, sier Tuverud.

Bilforlaget tar over Autofil 1. januar 2020.

- Helt naturlig
Aller Media skal fortsatt publisere bilstoff på sine øvrige flater etter at Autofil forsvinner ut av porteføljen:

- Bladmarkedet er i endring, og vi ser det som en helt naturlig del av konsolideringen av markedet at Bilforlaget overtar Autofil. Aller Media vil fremover prioritere motorstoff i Dagbladet digitalt og avis, Din Side og Elbil24, sier Ingrid Skogrand, konserndirektør i Aller Media.

Powered by Labrador CMS