-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Det er bare å venne seg til tanken – i løpet av få år er flere kinesiske bilprodusenter på det europeiske markedet. En av dem er trolig Nio, for på tross av en turbulent oppstartfase jobber de ufortrødent videre.
Foreløpig selges bilene kun på det kinesiske markedet, men det tar neppe lang tid før vi også har dem i Europa nå som elbilinteressen er for oppadgående også utenfor Norges grenser.
For et års tid siden omtalte vi Nio ES6, en direkte utfordrer til den varslede armada av el-SUV-er som skal på markedet i løpet av 2020.
Sist uke dro de sløret av sin tredje modell, EC6, som vi godt kan kalle en coupé-versjon av samme modell med en silhuett vi drar kjensel på fra modeller som for eksempel BMW X4 og Mercedes GLC Coupé.
Som resten av bilene fra Nio er også denne drevet av to elmotorer – en på hver aksel. Bilen skal tilbys i to utgaver, en basismodell med betegnelse «Sporty» og en toppmodell som skal hete «Performance».
Basismodellen får to 160 kW motorer, slik at samlet effekt blir på rundt 400 hestekrefter. Den skal ta deg til hundre på 5,6 sekunder.
En batteripakke med kapasitet på 70 kWt skal ifølge produsenten holde til en rekkevidde på 425 kilometer (vi får ikke oppgitt om dette er WLTP eller NEDC).
Performance-utgaven får 160 kW motor på forakselen og hele 240 kW på bakakselen slik at samlet effekt passerer 500 hestekrefter og du passerer de første 100 i løpet av 4,7 sekunder. Den samme batteripakken skal gi en rekkevidde på 435 km.
Men så overrasker Nio med å fortelle at de også skal tilby en batteripakke på hele 100 kWt som gir de nye modellene er rekkevidde på over 600 kilometer. Denne pakken skal også tilbys i Nios eksisterende modeller.
En interessant detalj er at Nios batteripakker er designet for å være utskiftbare. Selskapet har sågar utviklet helautomatiske batteriskiftstasjoner som de er i ferd med å rulle ut langs kinesiske motorveier.
Dette tilbudet er skreddersydd for kunder som abonnerer på Nios batteripakker – man kan nemlig velge mellom kjøp eller leie av disse.
Nio sier den nye modellen er på plass i Kina i september, og at prisen kunngjøres nærmere lansering. De har seriøse planer om å innta Europa, så det er bare å glede seg.