Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift
Mercedes-Benz E-Klasse facelift

Mercedes røper fremtiden

Til sommeren lanserer Mercedes en ansiktsløftet E-Klasse spekket med ny teknologi. Her får du noen smakebiter.

Publisert Sist oppdatert

E-Klasse er en viktig bil for Mercedes. Selv om betegnelsen oppsto senere teller de biler bygget siden 1946 og kommer frem til at det er solgt over 14 millioner av dem.

Av dagens modell som kom på markedet i 2016, tiende generasjon etter samme tellesystem, er det solgt over en million sedaner og stasjonsvogner.

Til sommeren kommer oppdaterte utgaver av disse bestselgerne på markedet, og da innfører Mercedes ny teknologi for økt sikkerhet og komfort.

Aktiv avstandskontroll Distronic med rutebasert hastighetsregulering skal benytte informasjon fra LiveTraffic for å oppdage køer lenge før sjåføren selv blir oppmerksom på slike.

Når en kø oppdages, og sjåføren ikke foretar andre valg, justeres hastigheten automatisk til rundt 100 km/t. Dette vil primært få betydning i land med høyere tillatt hastighet enn i Norge.

Når man ligger i kø på en motorvei med tydelig filoppmerking holder bilen seg i riktig fil og tilpasser farten til forankjørende automatisk i hastigheter opp til rundt 60 km/t.

Hvis det er fare for kollisjon med møtende trafikanter når man skal krysse en vei vil en aktiv bremseassistent automatisk redusere hastigheten eller stoppe bilen til det er klar bane.

Aktiv blindsone-assistent vil redusere faren for kollisjon med andre trafikanter, for eksempel passerende syklister. Systemet er også i funksjon når bilen står stille og varsler sjåføren om kjøretøy, inkludert syklister og motorsykler, som nærmer seg før man åpner en dør.

I nye E-Klasse lanseres en ny generasjon ratt med berøringskontroller, og det blir standard med to 10,25-tommers displayer.

MBUX inkluderer Hey Mercedes stemmestyring og «augmented reality». Tilleggsinformasjon som husnummer vises virtuelt i videobildet av omgivelsene på displayet, og det samme gjelder trafikklys.

En rekke funksjoner for komfort og MBUX kan også styres med bevegelser (gesture control).

Appen Mercedes Me får en «Urban Guard» overvåkningsfunksjon som varsler om kollisjoner, borttauring og innbruddsforsøk. Den har også en sporingsfunksjon om bilen blir stjålet, og eieren kan deaktivere bilnøkkelen i tilfelle denne blir mistet eller stjålet.

Mercedes vil tilbys syv ladbare hybrider i E-Klassen, inkludert stasjonsvogner og biler med firehjulsdrift, og de vil lansere nye rekkemotorer.

Powered by Labrador CMS