Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster
Aston Martin Vantage Roadster

Toppløst på øverste hylle

Dersom jeg hadde disponert 2-3 millioner til kjøp av åpen sportsbil, er dette definitivt en modell jeg ville sett nærmere på.

Publisert Sist oppdatert

Det er noe med Aston Martin som appellerer sterkt til mine følelser. De klassiske sportsbillinjene, det lange panseret, den egenartede grillen, det britiske – ikke vet jeg, men jeg fryser på ryggen de få gangene jeg ser en. Og det er jo ikke ofte.

Nå lanserer Aston Martin sin nye Vantage Roadster, det vil si den kommer til forhandlerne i årets tredje kvartal som 2021-modell.

Men skal den hete Vantage Volante, mon tro? Siden 1965 har Aston Martin brukt betegnelsen Volante på sine åpne modeller, foreløpig sist ut er DB11 Volante, men nykommeren omtales foreløpig bare som Roadster.

Det er ikke slik hos Aston Martin at de viser en ny coupé den ene dagen, for så å vise samme modell i åpen utgave noen uker eller måneder senere.

Nei da, de som har ventet på denne, etter at de første gang så coupéen, har vært ekstremt tålmodige. Det er godt over to år siden den lukkede ble vist første gang.

Jeg tror på Aston Martin når de sier at Vantage Roadster har de samme kjøreegenskapene som bilen med tak. De tør ikke gjøre noe annet. Og selv om det er lang tid mellom introduksjonene har begge variantene ligget i planene fra tidenes morgen.

Roadsteren har en automatisk kalesje som automatisk kjøres opp og ned, og det skjer rekordraskt. Du senker taket på 6,7 sekunder og hever det på 6,8. Og det kan skje i hastigheter opp til 50 km/t. En overraskende regnskur er dermed ikke noe langvarig problem.

Vi får vel tro på Aston Martin når de påstår at kalesjen er verdens raskeste i en produksjonsbil. Og de har greid å lage konstruksjonen lett – kun 60 kg ekstra sammenlignet med Vantage Coupé.

Under det lange panseret ligger en kjent og kjær konstruksjon – AMGs 4,0-liters twin turbo V8 med 510 hestekrefter og et dreiemoment på 685 Newtonmeter. Musklene sendes til bakhjulene gjennom en 8-trinns ZF automatkasse.

Du kommer deg kjapt ut av lyskrysset og bikker hundre på under fire blank, og om rakstrekka er lang nok ser du nåla passere 300-merket.

I Tyskland er bilen priset til 157.300 euro, rundt 15.000 mer enn en Vantage Coupé som med norske avgifter koster like over to millioner kroner.

Powered by Labrador CMS