Volkswagen : Nye problemer for VW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
Nye problemer for VW
Golf 8 sjangler av gårde. Minst 30.000 må tilbake på verkstedet, og fabrikken har innført en foreløpig utleveringsstopp inntil feilen er rettet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Fredag bekreftet Volkswagen er tidligere historie i Der Spiegel om at fabrikken igjen hadde problemer med sin aller viktigste modell, Golf.

Den nyeste generasjonen har, viser det seg, en software-feil som blant annet gjør at den obligatoriske eCall ikke fungerer.

Det er lett for oss å glemme at det er annet enn elbiler som betyr noe. Golf er ekstremt viktig for konsernet – bestselger i mer enn 40 år -  men Golf 8 har vært sterkt forsinket i produksjon og har opptrådt med kjedelige feil tidligere.

Modellen triller fremdeles av samlebåndet, men blir parkert på lager inntil man finner ut hva som må gjøres for å rette på feilen. Samtidig venter man en avgjørelse fra tyske myndigheter om de bilene som allerede er utlevert må inn på en tilbakekalling-kampanje.

Samtidig stilles det fremdeles mange spørsmål ved tempoplanen rundt ID3.

Ifølge Spiegel har ikke forhandlerne svar når kunder spør etter den. «Kom tilbake i juni» siterer bladet «en frustrert forhandler».

Bladet skriver også at de som bestiller en e-Up vil få den på slutten av året, og at E-Golf er utsolgt for hele året.

Etterspørselen etter elektrifiserte biler er stor i Tyskland, volumet doblet seg i første tertial til 63.000 biler. Først og fremst plug-in hybrider, men det kan komme av at de batterielektriske ikke finnes.

Ifølge Meinauto.de er det 32 ukers ventetid på en Smart EQ fourfour, 26 på en Corsa-e, e-Niro må du vente 38 uker på og Leaf 30. BMW skaffer deg imidlertid en i3 på 14 uker.

Dette er en av grunnene til at fler og fler er motstandere av forslag om kjøpspremie for nye biler. Slike vil først og fremst komme biler med gammel teknologi til gode, siden de andre ikke kan skaffes.

Men problemer er selvfølgelig størst for den største, Volkswagen, som også har lagt ned så mye prestisje i elektrifisering.

De har altså ingen batteribiler til snarlig levering, og satsingsprosjektet – ID.3 – kan for tiden ikke en gang bestilles.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: