Salget av elbiler øker jevnt og trutt også i resten av Europa. Her er gryteklare Cupra Raval og Volkswagen ID.Polo. Bildet er tatt på Cupra-fabrikken i Martorell, der begge modellene skal produseres. Foto: Volkswagen AG

Vekst i Europa - elbiler tar markedsandeler

Nye personbilregistreringer i EU, EFTA-landene og Storbritannia økte med 4,5 % til 5,8 millioner biler i perioden januar til mai 2026 sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge ACEA.

Publisert

Markedet viser dermed fortsatt vekst til tross for geopolitisk usikkerhet og økonomiske utfordringer, melder bransjeorganisasjonen.

I mai alene økte antall registreringer med 3,6 % sammenlignet med samme måned i fjor.

Elektrifiseringen fortsetter å prege markedet.

Batterielektriske biler styrket sin posisjon gjennom årets fem første måneder, mens hybridbiler fortsatt er den mest populære drivlinjen blant europeiske bilkjøpere.

Faller

Samtidig fortsetter salget av bensin- og dieselbiler å falle.

Volkswagen-gruppen gikk noe tilbake i mai isolert (minus 3 %), men er likevel størst med 300.000 nye biler i måneden og en markedsandel på 26,1 %.

Stellantis gikk tibake med 2,3 %, mens Renault-gruppen gikk tilbake med 1 % i mai. BMW økte med 4,1 % i mai.

Kinesiske BYD økte registreringene med 136,6 %, Chery vokste 244,1 %, mens Leapmotor vokste økte med 465,1 % – sammenlignet med mai i fjor.

Powered by Labrador CMS