Nå begrenser Volvo toppfarten

Volvo Cars lanserer nå sine nye 2021-modeller på det norske markedet. En av årets største nyheter er at Volvo, som standard, har redusert toppfarten på alle sine nye biler til 180 km/t. Det er ikke populært i alle leire.

Publisert Sist oppdatert

Volvo følger med dette opp løftet som ble gitt i fjor og gjør med det et tiltak som strekker seg forbi lovpålagte krav og regler for å bidra til at færre skal omkomme eller bli hardt skadet i trafikken.

I tillegg til hastighetsbegrensningen kommer alle nye Volvo-modeller nå med en sikkerhetsnøkkel som heter Care Key som standard.

Care Key gjør det mulig for Volvo-eiere selv å kunne sette ytterligere begrensninger på bilens toppfart, for eksempel dersom man skal låne ut bilen til yngre eller mer uerfarne sjåfører.

Toppfartsbegrensningen og introduksjonen av Care Key sender tydelige signaler om farene ved kjøring i høye hastigheter, og understreker ifølge Volvo Cars deres posisjon som ledende innen trafikksikkerhet.

Begge funksjonene viser hvordan bilprodusenter kan ta et aktivt ansvar for å bidra til at færre blir alvorlig skadet eller omkommer i trafikken.

– Vi mener at bilprodusenter har et ansvar for å hjelpe til med å forbedre trafikksikkerheten. Vår fartsbegrensende teknologi, og debatten den har skapt, passer godt inn i et slikt tankesett. Hastighetsbegrensningen og Care Key hjelper folk til å reflektere og kanskje innse at råkjøring er farlig, samtidig som de bidrar til å skape en trygghetsfølelse og støtter mer ansvarlig bilkjøring, sier Malin Ekholm, som leder Volvo Cars Safety Centre.

Selv om Volvo innfører en begrensning på bilenes toppfart er bilenes motorytelser, som for eksempel effekt, akselerasjon, dreiemoment og lignende, fortsatt de samme. Det er kun toppfarten det er satt en begrensning på.

Kontroversielt
Innføringen av hastighetsbegrensningen har vist seg å være å være et kontroversielt tiltak etter at den ble offentliggjort i fjor, og enkelte setter spørsmålstegn ved om bilprodusenter har rett til å bruke tilgjengelig teknologi til å innføre slike begrensninger.

Volvo Cars mener de har en forpliktelse til å fortsette tradisjonen med å være en pioner i debatten om bilprodusenter har rett eller plikt til å sette inn tiltak som kan redde liv – selv om det kan bety at Volvo mister potensielle kunder ved å gjøre det.

Problemet med kjøring i høy fart er at over en viss hastighet vil ikke lenger bilens integrerte sikkerhetsteknologi, ei heller godt designet infrastruktur, være nok til å unngå alvorlige ulykker eller dødsfall dersom en ulykke inntreffer.

Dette er også årsaken til at det i de fleste vestlige land eksisterer fartsgrenser på veiene. Likevel er kjøring i høye hastigheter utbredt og en av det vanligste årsakene til dødsfall i trafikken. Millioner av mennesker får hvert år fartsbøter av politiet.

Forskning viser at i gjennomsnitt har mennesker svak forståelse av farene knyttet til kjøring i høy hastighet. Som en konsekvens av det, er det mange som kjører for fort og som har dårlig fartstilpasning i trafikksituasjoner.

I tillegg til kjøring i høy hastighet er ruspåvirkning og distraksjoner to andre hovedområder som vekker bekymring for trafikksikkerheten, og som står i veien for at Volvo Cars skal oppnå sin visjon om en fremtid der ingen blir drept eller alvorlig skadet i trafikken.

Selskapet tar nå grep for å adressere disse tre områdene, som alle er knyttet til menneskelig atferd, i sitt arbeid innen sikkerhetsutvikling og vil introdusere flere nye funksjoner i merkets fremtidige biler.

Volvo Cars’ visjon, som sier at ingen skal omkomme eller bli hardt skadet i en ny Volvo, er en av de mest ambisiøse sikkerhetsvisjonene i bilindustrien.

De nye modellår 2021-bilene til Volvo inkluderer også facelift-versjoner av S90, V90 og V90 Cross Country.

Powered by Labrador CMS