Toyota Porte
Toyota Porte
Toyota Porte
Toyota Porte
Toyota Porte
Toyota Porte
Toyota Porte

Toyotas nye baby

Tett etter Peugeots 1007, såpass tett at man nesten kunne mistenke de to for å være i familie, viser Toyota en ny produksjonsbil. Porte heter den – ikke nødvendigvis oppkalt etter den største Maseratien.

Publisert Sist oppdatert

Nå viser det seg imidlertid at denne Toyotaen er en produksjonsmodell, kun for det japanske markedet, sies det nå. Det hadde jeg kanskje trodd hvis dette hadde vært en 660 ccm mikrobil, men her snakker vi om en 1,3 og 1,5 liters bil som sannsynligvis må kalles den mest moderne i segmentet.

Flatt gulv og en kjempedør, den måler 1020 x 1265 mm, og skyves sidelengs av en fjernkommandert elektrisk motor, gjør at alle bilens innbyggere kan gå ut eller inn av den samme døren, og den gjør det også ekstremt enkelt å fylle opp bilen med gods. Svært fleksible seteløsninger gjør at Porte er like godt egnet til begge typer transport.

Passasjersetene kan sleides 750 mm, man kan ha inntil 1050 mm mellom for- og baksete, og bilen er nesten 1400 mm høy – inni! – som gjør at dette blir en bil man godt kan spasere gjennom. Rommelig med andre ord. Hvis vi legger til en ny type air condition, et proteinholdig setetrekk (minsker hudirritasjoner) og noe som kommer til å bli den nye fad’en etter koppeholdere (nemlig paraplyholdere) har vi fortalt litt om innholdet i denne rullende revolusjonen.

VVT-i motorer og Super ETC fire trinns automat, samt et understell som virker kurant, avslutter pakken.

Men ”ikke til Europa? Hva har vi gjort galt som ikke fortjener denne?

Powered by Labrador CMS