Kia Sorento 2.5 Diesel EX

Sorento er en røff SUV, den takler kjerreveien lett og byr på god komfort på landeveien.

Publisert Sist oppdatert

Kia Sorento
Kia Sorento

Først publisert i BIL 10 - 2003.

I motsetning til Sport Utility Vehicles av den letteste typen, som Honda CR-V og Toyota RAV4, er Sorento utstyrt med lavgear, og kan ta seg frem på mer ulendt underlag. Krefter er det også nok av, turbodieselmotoren på common rail-prinsippet er en arbeidshest som byr på respektable 314 Newtonmeter ved 2000 o/min. Lyddempingen mellom motor og kupé er eksemplarisk, lydnivået i bilen er i det hele tatt blant det beste vi har opplevd i koreanske biler.

EX-utgaven leveres med et såkalt automatisk 4WD-system som standard. Kia kaller sitt system TOD (Torque On Demand), hvor kraftfordelingen mellom for- og bakaksel bestemmes av kjøreforholdene. Under normale forhold på bar vei overføres motorkraften bare til bakhjulene. Ved den minste antydning til hjulspinn, eller ved kraftig akselerasjon og aktiv kjøring i svinger overføres inntil 50 % av drivkraften til forhjulene. Systemet arbeider i kombinasjon med en differensialbrems som er integrert i bakre differensial. Når et hjul spinner, vil det automatisk overføres kraft til det hjulet som har best grep. Lavgear kobles inn ved hjelp av en bryter på dashbordet, og da er kraftfordelingen 50/50 mellom for- og bakaksel. Har du ofte behov for å smyge deg frem i lavgear på dårlige veier, bør du vurdere om du skal legge 12.000 kroner ekstra på disken for å få automatgear.

Hjulopphenget fremstår som et lite paradoks, firehjulstrekkeren er komfortabel, behagelig og stillegående på slett vei, men så snart underlaget er ujevnt – for eksempel humper og tverrskjøter – viser det seg at fjæringen ikke henger helt med, og vibrasjonene forplanter seg ikke bare til karosseriet, men også til setet. Komforten må også lide litt av at importøren har satt lavere dekkprofil på bilen enn vognkortet tilsier. I stedet for 225/75R16 er bilen skodd med 255/55R18, riktignok godt innenfor tillatt norm, med bare litt mindre rulleomkrets enn standarddimensjonen. De brede dekkene bidrar også til at vår prøvebil sporer noe mer enn den ville gjort med standard dekkdimensjon.

Førerplassen er oversiktlig, og med alle hendler og betjeningsknapper innen behagelig rekkevidde. Bakseteløsningen er tradisjonell, med 40/60-delt rygg. Legger du ned bakseteryggene for å få større lastevolum, må du vippe sitteputene opp og frem hvis du vil ha flatt gulv i hele rommets lengde.

En rekke smårom finnes i midtkonsollen, under setet og i taket. Koppholdere er på plass både foran og bak. Seks kollisjonsputer, klimaanlegg og lyktespylere er standard, og ellers er bilen tilpasset nordisk klima ved at sidespeilene har elektrisk oppvarming og frontruta har varmetråder nederst der vindusviskerne er parkert. Sorento er intet lavprisprodukt, for å si det sånn. Hvis du avstår fra skinnseter, elektrisk regulering av førersetet, cruise control, nivåregulering på bakakselen og en del krompynt på utvendige detaljer, kan du spare 37.000 kroner ved å velge et lavere utstyrsnivå.

KIA Sorento 2.5 CRDI Executive:
Motor:
4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 19,3:1. Sylindervolum: 2497 ccm. Boring og slaglengde: 91,0 x 96,0 mm. Effekt: 103 kW (140 hk) v/3800 o/min. Dreiemoment: 314 Nm v/2000 o/min.
Transmisjon: Firehjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran og bak. ABS og EBD.
Dekk: 255/55R18.
Mål: Lengde: 456,5 cm. Bredde: 187,0 cm. Høyde: 181,0 cm. Akselavstand: 271,0 cm. Sporvidde f/b: 158,0/158,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 2056 kg. Tillatt totalvekt: 2600 kg. Maks vogntogvekt: 5400 kg.
Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 441 - 964 liter (VDA).
Tankvolum: 80 liter.
Aks. 0 - 100: 14,6 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk bykjøring: 1,12 l/mil
Forbruk landevei: 0,69 l/mil
Forbruk snitt: 0,85 l/mil
CO2-utslipp: 226 g/km
Pris: kr. 477.000,-
Forbruk i følge 1999/100/EU.

Powered by Labrador CMS