-
VIKING KONTROLL AS:
Takstmann
-
NAF Senter Dal:
Teknisk leder / Arbeidende formann
-
Hedin Performance Cars:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Volmax AS:
Påbygger
-
Auto-skade AS:
Kundemottaker og takstansvarlig
-
Autovia AS:
Verksmester / kundemottaker
-
Bilia Insignia:
Salgssjef, Insignia
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Pongo AS:
Konsernsjef
-
Bilia X:
Salgsdirektør, Xpeng
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
-
Albjerk Bil Drammen:
Daglig leder
-
Albjerk Bil Drammen:
Servicemarkedsleder
-
Albjerk Bil Drammen:
Tekniker
-
Rental Group Mobility AS:
Key Account Manager
-
Werksta Norge:
Verkstedleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Deleselger og Lærling
-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
Daihatsu Sirion - Suzuki Ignis - Suzuki Jimny - Toyota Yaris
Bredden blant de japanske småbilene er like stor som blant de store bilene. Denne gang har bestselgeren i klassen fått bryne seg mot tre firehjulstrekkere på vinterføre.
Først publisert i BIL 4 - 2001.
Kampen om kundene er knallhard i småbilsegmentet og skal en syns må en ha noe spesielt å tilby. Det er derfor ikke så merkelig at Daihatsu og Suzuki har valgt å fokusere på biler med firehjulsdrift – på den måten blir det færre konkurrenter. I et land hvor vær- og føreforhold gjør at det ikke alltid er en selvfølge at en komme frem uten å måtte ty til snøskuffen eller kjettinger, er det et marked for rimelige firehjulstrekkere.
Vi kjørte Sirion med enlitersmotoren forrige vinter. Selv med relativt liten motor er dette et rivjern når det gjelder fremkommelighet, og langt kraftigere doninger melder pass før Sirion står fast. Nå er det den nye 1,3-literen med 102 hk vi har testet, og bilen har fått den motoren den fortjener. Dette er en skikkelig råtass og med et aggressivt firehjulsdriftsystem er sjansene for at du skal stå fast minimale. Samtidig blir kjøreegenskapene litt rampete.
Med Ignis har Suzuki tatt mål av seg til å utfordre Yaris. Den når vel ikke helt opp på Yaris-nivå på alle områder, men motor- og utstyrsmessig har Ignis mye å by på. Og i motsetning til Baleno og Wagon R har Ignis et litt forsiktig firehjulsdriftsystem – det går litt ut over fremkommeligheten i ekstreme situasjoner, men er en fordel for kjøresikkerheten.
Jimny er offroaderen blant de små firehjulstrekkerne. Røff, men med overraskende god komfort på enkelte områder. Den er stutt på mer enn en måte. Her får du ristet deg skikkelig. Men sjansene for at du skal stå fast er små, med reduksjonsgear og fast forbindelse mellom for- og bakaksel er dette røff redskap.
Yaris har bare drift på forhjulene og når det gjelder fremkommelighet blir den slått. Men du verden så mye annet den har å by på. Den slår ikke konkurrentene på utstyr heller, men Toyota viser at de mestrer områdene kvalitet og finish. Dessuten har 1,3-literen både trekkkraft og akselerasjon til å hamle opp med den sportslige Sirion.
Testen viser firehjulsdriftens fordeler og ulemper, og den viser også at valget kan stå mellom ulike typer firehjulsdrift, ikke bare mellom for- eller firehjulsdrift.
LES VIDERE:
- Daihatsu Sirion- Suzuki Ignis
- Suzuki Jimny
- Toyota Yaris
- Konklusjon
- Priser og tekniske data