-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
EuroNCAP: Alle nye biler er sikre
Alle nye biler er sikre. På grunn av internasjonale kollisjonstester, som EuroNCAP, tør ingen produsent lansere en ny bil med mindreverdig sikkerhet. En slik bil vil rett og slett bli en fiasko. I dag forventer bilkjøpere at nye biler har et godt sikkerhetsnivå.
EuroNCAP legger i dag fram resultater for 13 bilmodeller, og hovedkonklusjonen er en demonstrasjon på at nye biler har et høyt sikkerhetsnivå. Det er minimale forskjeller mellom de beste og dårligste bilene i testen.
Mange minibiler kommer meget godt ut av testen. Både Peugeots nye 1007 og Renault Clio får 5 stjerner - 1007 får faktisk den høyeste score som noensinne er delt ut. Sist kommer Smart Forfour som sammen med Renault Logan blir særlig kritisert for å gi fotgjengere dårlig beskyttelse. På det feltet kommer Swift ut som den klart beste i klassen. Renault Clio er klassebest for barnesikkerhet.
Best i test
Det er Mercedes A-Klasse, VW Passat, Lexus GS 300 og Opels nye versjon av flerbrukskbilen Zafira som er best i test blant de større bilene. De får alle 5 stjerner og det er meget bra. Der bilene fortsatt kommer meget dårlig ut, er på sikkerhet for fotgjengere.
Mange produsenter tar ikke hensyn til at deres biler skal skade fotgjengere og syklister minst mulig ved en påkjørsel. Honda FRV er et eksempel på en stor bil som skader mindre ved påkjørsel, mens BMW 3-serien er det motsatte. Den får faktisk bare en av fem mulig stjerner i denne gruppen.
Den dårligste bilen i kollisjonstesten er Renaults billigbil Dacia Logan.
Resultater EuroNCAP siste kollisjonstester:
Modell | Rating | Poeng | Barn | Fotgjenger |
Småbiler: | ||||
Peugeot 1007 | ***** | 36 | 34 | 10 |
Renault Clio | ***** | 33 | 39 | 9 |
Suzuki Swift | **** | 30 | 27 | 20 |
Citroën C1 | **** | 26 | 36 | 14 |
Smart Forfour | **** | 26 | 18 | 7 |
Små familiebiler: | ||||
Mercedes A-Klasse | ***** | 36 | 38 | 17 |
Fiat Stilo | **** | 27 | 37 | 8 |
Renault/Dacia Logan | *** | 19 | 31 | 5 |
Store familiebiler: | ||||
VW Passat | ***** | 34 | 38 | 17 |
BMW 3-serie | ***** | 35 | 39 | 4 |
Små MPV: | ||||
Opel Zafira | ***** | 33 | 37 | 16 |
Honda FRV | **** | 29 | 27 | 20 |
Luksusbiler: | ||||
Lexus GS 300 | ***** | 35 | 41 | 18 |