-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Skoda Octavia RS: Familie-GTI
Hvis familien ikke får plass i en kompakt GTI, er nye Octavia RS et attraktivt valg.
Først publisert i BIL 1 - 2006.
Når man setter seg inn i den nye Skoda Octavia RS er det lite som minner om de spartanske bilene fabrikken leverte for 15-20 år siden.
Andre generasjon Octavia RS har et innbydende interiør, med dype seter, sportslig skinnratt, mørkt trekk i taket, og stilige kromdetaljer på gearspak og andre steder. Også i forhold til dagens øvrige Skoda-modeller er RS mye tøffere.
Octavia RS er senket med 12 mm og har de markante grønne bremsekaliperne som Skodas sportslige RS-biler er blitt kjent for. Ellers har den et markert luftinntak i front og spoiler over bakluka, 17-tommers alufelger samt doble eksosrør. Den er ikke like utpreget sportslig utvendig som Golf GTI, men den viser at den mener alvor.
Motoren er viktig i denne modellen, og det er samme toliters turbomotor med 200 hestekrefter som i Golf GTI. Det er like mye det solide dreiemomentet på 280 Nm fra 1800 o/min og et godt stykke oppover som imponerer. Med klampen i bånn drar den skikkelig, men ved mer behersket kjøring er motoren snill og svigermorvennlig. Den 6-trinns manuelle gearkassa er kontant og god.
På veien kommer sportsligheten tydelig frem, med strammere fjæring og mer direkte styring. Med 18-tommers lavprofildekk som sto på bilen vi hadde til låns fra Tsjekkia var det i overkant hardt for bykjøring, men straks man kom ut på landeveien var det herlig å jage sving etter sving. Bilen minner veldig om Golf GTI, men det merkes at det er en stasjonsvogn og ikke en snerten kombikupé.
Og det er nok der appellen ligger – Octavia tilbyr i stasjonsvognform et bagasjerom som rommer hele 580 liter, og som halvkombi 560 liter. Bakseteplassen er også bedre enn i typiske GTI-biler. For en småbarnsfamile har den tilstrekkelig plass til langturer, samtidig som den innbyr til å kjøre inspirert og effektivt. Med masse standardutstyr som dekktrykksmåler, xenonlys, godt stereoanlegg og tosoners klimaanlegg er prisen 384.900 for halvkombi, og ti tusen mer for stasjonsvogna. Golf GTI med fem dører og like mye utstyr koster 374.740, så er det sagt.
Kort om bilen:
Pris: kr. 394.900,-
Motor: 4-sylindret rekkemotor med turbo. 1984 ccm. 147 kW (200 hk) v/5100 o/min. 280 Nm v/1800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 457 x 177 x 145 cm. Akselavstand: 258 cm. Egenvekt m/fører: 1485 kg. Tillatt totalvekt 1955 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 580 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 7,5 sek.
Toppfart: 238 km/t.
Forbruk blandet kjøring: 0,78 l/mil.
CO2-utslipp: 187 g/km.