Mercedes R-Klasse:
Verdens mest eksklusive flerbruksbil

Den flerbruksbilen skal være utrolig bra som skal være bedre enn R-Klasse. Den har plass, komfort, ytelse, teknikk – ja, alt man bare drømmer om. Vel, størrelsen til tross – den er “bare en 6-seter. Men de seks sitter komfortabelt.

Publisert Sist oppdatert

Mercedes-Benz R-Klasse

Først publisert i BIL 2/3 - 2006.

Når Mercedes-Benz gjør det – gjør de det fullt ut. Den nye R-Klasse, som lages i USA, setter en ny standard for store flerbruksbiler. Her handler det ikke om noen varebil som får seter – men om en bil som er bygget med tanke på mest mulig komfort og sikkerhet for de seks i bilen. Det er knapt nok spart på noe. Bortsett fra at på vanlig “mercedesk er det lite snadderutstyr som standard – det er bare å ta fram pennen og krysse av for dyrt ekstrautstyr. Regn med å plusse på utstyr for 100.000 kroner før du er fornøyd. For en slik bil kan man ikke ha i “ribbet versjon.

Hardtestet i Norge
Mercedes R-Klasse har lenge vært på norsk jord, faktisk. Sist vinter var bilen helt sentral i fabrikkens omfattende tester i vinter-Norge, under de mest hardføre vinterforholdene, med kjøring fra minus 40 til kystklima ved havet – for deretter umiddelbart å kjøre opp i 1000 meters høyde igjen. Denne opp-og-ned-kjøringen får man ikke overført til noe testlaboratorium, og i Norge er det lett å finne slike forhold.

Nå kommer bilen tilbake til Norge, den norske importøren har fått en kvote på 51 biler fra fabrikken i USA. Interessen for bilen kan bli langt større om den blir bygget om til varebil med grønne skilter og skillevegg. Om det skjer blir det god plass til sjåføren, for R-klassen er gedigen. Med sine 5,16 meters lengde (i lang versjon) er bilen hele 30 cm lengre enn Renault Grand Espace. Det blir regnet som en stor flerbruksbil i Europa – men ikke i USA. Der skal alt være digert, også parkeringsplassene og veiene. I Norge er ikke dette drømmebilen for en trang lukeparkering, og foran super’n må man nesten ha en og en halv parkeringsplass.

På langtur
Vi har kjørt Mercedes R langt, og på langtur forstår man hvorfor bilen kalles Sports Tourer. Vi har krysset USA fra vest til øst. Over 5000 km under ekstremt vanskelig kjøreforhold med alt fra snøstorm til kraftig vind og polarkulde. Motorveier, gjennom storbyer, for så å ende i New Yorks gater.

Med permanent firehjulstrekk, stabilitetssystem (ESP) med det avanserte 4ETS-systemet som fordeler dreiemoment til de hjulene som har best grep, er det enkelt å ta seg frem selv når snøen laver ned – selv om bilen har sommerdekk. Når lastebilene velger å ta lange pauser på grunn av snø og dårlig vær, da viser R-Klasse seg fra sin aller beste side. Selv når sidevinden er så kraftig at man ser andre sjåfører sliter med å holde bilen på veien, merkes intet i den drøyt to tonn tunge bilen. Bare når man må tanke (for den bruker mye drivstoff) merker man hvor vinterlig det er ute. Inne i bilen er et bare å holde lett i rattet, sette på konstantfartholderen og kjøre. Vær og føre spiller nesten ingen rolle.

Stor nok til kister...
De første som har lagt sin elsk på Mercedes R, er begravelsesbyråer. Det er en gammel ordning at biler med kors på taket slipper mye av bilavgiftene. Intensjonen var at “man skulle slippe å bli kjørt i en lastebil eller varebil når var det behov for kistetransport.

Når det i en bil er god plass til en kiste, er bilen virkelig stor. Derfor er det et bevis på størrelse når flere av landets begravelsesbyråer alt har satt seg på venteliste for R-Klasse. Bilen har sant nok en form som gjør at den vil passe ypperlig for begravelsesbyråer, særlig i sort farge.

Meget velutstyrt
Bilene som skal selges her i Norge får et påkostet utstyrsnivå, med bl.a. permanent firehjulsdrift, 7-trinns automatgear med gearskiftknapper på rattet, 17 lettmetallfelger med 235/-65-dekk, hastighetsavhengig servostyring, dekktrykkskontroll som varsler føreren ved punktering, Arcade kollisjonssensorsystem, spesielle komfortstoler i første og andre seterad, multifunksjonsskjerm, skinntrukket multifunksjonsratt og Audio 20 lydanlegg.

Interiøret oser av luksus som er fremmed i andre SUVer. Tre seterekker, to meget komfortable plasser i hver rekke, selvfølgelig med seter som kan skyves eller foldes sammen slik at interiøret blir maksimalt fleksibelt. Hver person sitt sete – ingen sofa her nei!

Bilen ser ut som “en veldig stor stasjonsvogn og er i større grad beregnet på mennesker enn på gods. Mellom første og annen seterad kan man få opptil 990 mm avstand, og fra rad to til den bakerste: 920 mm. Med innvendig bredde på halvannen meter og en drøy meters høyde mellom setet og taket, snakker vi om et innvendig volum som begynner å få preg av turistbuss.

Kort om bilen:

Lengde: 492 cm. Bredde: 192 cm. Høyde: 166 cm. Akselavstand: 298 cm. Sporvidde f/b: 166,5/165,8 cm. Bagasjeromvolum: 244-1950 liter. (VDA).Tankvolum: 80 liter.
Lang akselavstand (321,5 cm) koster 23.600 kroner i tillegg.

Powered by Labrador CMS