Range Rover Sport 3.6 V8 HSE

Høy komfort, avansert kjøreprogram og et gedigent utstyrsnivå preger Range Rover Sport.

Publisert Sist oppdatert

Range Rover Sport

Innledning

Range Rover Sport i dagens utgave debuterte på Genèveutstillingen våren 2005, og er basert på Discovery 3, men med kortere akselavstand. Designen er Range Rover-klassisk, med maskulin grill og rette linjer. Denne bilen ser ut som den koster – eller for å ta et annet uttrykk bokstavelig: Den ser ut som en million kroner.

Både utvendig og innvendig spiller den mer på utseendet enn sin mer diskrete tyske rival. Førermiljøet er i sterkere grad enn i BMW X5 "bygget rundt" sjåføren. Alle funksjoner er plassert nær førerplassen, bortsett fra knappene for betjening av vinduene, som man må strekke seg fram for å nå (med mindre man har setet uvanlig nær rattet).

En rekke detaljer, som det lyse skinninteriøret samt aluminiumdekor på den brede midtkonsollen, rattet og dørene forsterker det visuelt særpregede interiøret. Venstrefoten må klare seg med en fothviler som er i smaleste laget, mens høyrebenet får meget behagelig sidestøtte mot midtkonsollen.

Takluken begrenser høyden, så det er dårlige kår for høye frisyrer. Benplassen i baksetet er heller ikke imponerende. Bakluken er delt slik at vinduet kan åpnes separat, praktisk når det bare er behov for å legge inn småpakker i bagasjerommet.

V-åtteren jobber med en herlig godlyd, og maskineriet kan vise til et meget solid moment som gjør bilen velegnet som trekkvogn foran campingvogn eller hestehenger. Men med et CO2-utslipp på hele 294 g/km er dette så desidert den politisk minst korrekte av testbilene, faktisk er nivået så høyt at det virkelig er snakk om fy-fy i miljøsammenheng. Når det derimot kommer til å bringe avgiftskroner inn i statskassa, mistenker vi at Kristin Halvorsen klapper diskret i hendene.

Firehjulsdriftsystemet i Range Rover Sport er identisk med det som finnes i Discovery 3, det vil si en totrinns fordelingskasse med elektronisk styrte differensialer. Med bryteren mellom forsetene velger du passende underlag; asfalt, stein, sand, snø eller gjørme – og du velger mellom tre høydenivåer på understellet samt høy- eller lavgear.

Avhengig av ditt valg, styrer systemet de to differensialene, luftfjæringen, gasspjeldet, automatkassen, stabilitetssystemet, antispinnsystemet samt Hill Descent Control – verre er det ikke. Men til tross for et kompetent 4WD-system snakker vi ikke om noen sportsbil for terrenget. Det er ikke denne bilen du tar med deg ut i ulendt terreng.

Range Rover Sport byr generelt på meget god lyddemping, faktisk enda bedre enn i BMW X5 ifølge desibelmåleren, særlig under akselerasjon, men subjektivt oppfattes lydbildet som litt skarpere for det menneskelige øret. Spesielt på snø- og isdekte vinterveier er det fremragende lyddemping fra hjulopphenget.

FØRERMILJØ 9
Gedigent, vekt på utseende og detaljer. Mange knapper.
PLASS 6
Står ikke helt i stil med bilens størrelse.
KOMFORT 8
Britisk på sitt beste. Sitte-, kjøre- og lydkomfort på topp.
KJØRING PÅ VEI 8
Minst sportslig, tross navnet. Noe mindre stabil enn X5.
KJØRING OFFRAD 7
4WD-systemet takler all slags vei. Men kjører du 1,5 mill. ut i terrenget?
MOTORYTELSE 9
Ikke den raskeste, men momentet betyr suveren trekkvogn.
FORBRUK 5
Tyngste bilen og åtte sylindere. Høyt CO2-utslipp.
SIKKERHET 9
Ikke NCAP-testet i ny utgave. Høyt nivå på aktiv og passiv sikkerhet.
PRIS 6
Det eneste deprimerende, hvis du ikke er miljøforkjemper.
UTSTYR 10
En fest. Bi-Xenon, luftfjæring, navigasjon, TV , kjøleboks, adaptiv cruise control etc.
SUM 79
Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- BMW X5
- Konklusjon
- Tekniske data

Powered by Labrador CMS