Porsche seiret i London

Først tapte Ken Livingstone ordførerplassen i London. Og nå har han tapt mot Porsche også.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke alle som er på linje med den nye ordføreren heller

I februar ble Porsche i England plutselig veldig høy og veldig mørk. Daværende ordfører i London, som allerede hadde innført en solid rushtidsavgift i hovedstaden på 8 pund for besøkende (og 80 pence for de som bor på innsiden av ringen), foreslo å øke avgiften til 25 pund per dag.

”Urettferdig, uten relevans, og vil overhodet ikke ha noe å si for det som påstås å være formålet, nemlig å redusere utslippene ropte Porsche.

”Dessuten vil vellykkede mennesker fra hele verden begynne å tenke seg godt om før de slår seg ned i London, dersom de nå får følelsen av å bli brukt som cash-melkekuer av Rådhuset sa Andy Goss, administrerende direktør for Porsche Cars GB.

Tok affære

Han fortalte pressen at han skulle sende et brev til ordfører Livingstone der det ville bli fremført skarpe protester, og hvor ordføreren ble gitt 14 dager på å svare.

Dersom han ikke reagerte på brevet eller nekte å revurdere planene, ville de bringe saken inn for retten, sa Porsche.

”Et sterkt angrep på Londons befolkning fra to fronter svarte Rådhuset. ”For det første vil Porsche nekte Londons innbyggere deres demokratiske rett til å avgjøre dette ved ordførervalget den 1. mai. For det andre vil Porsche la en liten eksklusiv minoritet tvinge unødvendig høye mengde CO2 og klimagasser på alle Londons innbyggere”.

Verstinger

I følge Livingstone dreide det seg om 30.000 biler av den typen han kalte de verste forurenserne – en gruppe der altså åpenbart Cayenne var med.

Men det hører også med til historien at han hadde presentert en plan der 500 millioner pund skulle investeres i gatenettet for å gjøre sykling og gåing mer attraktivt. Målet var å redusere CO2 utslippet med 60 % innen 2025.

Han hadde medspillere. For eksempel kunne The Alliance Against Urban 4x4s fortelle verden at ”Porsches trussel viser bare hvor forurensende deres biler virkelig er!”.

Folkets røst

Men nå sa jo Londons befolkning tydelig fra hva de syntes om Livingstone. Han ble ikke gjenvalgt. Men da var allerede rettssaken i gang. I dag ble det en avgjørelse i retten. Livingstones planer ble avvist og Porsche ble også tilkjent saksomkostninger. Det ble ikke billig for London, man regner med at vi her snakker om en seks-sifret sum i pund.

Men så sier Porsche at siden Livingstones etterfølger, Boris Johnson, er enig i at forgjengeres planer var elendige og kanskje til og med lovstridige, så er det naturlig Ford Porsche å donere de tilkjente saksomkostningene til et veldedig formål.

Så de pengene går til Skidz-prosjektet. Et spennende forsøk der ungdom i risikogrupper læres opp som mekanikere og veiledes tilbake til den organiserte delen av samfunnet.

Samtidig som de selvfølgelig føyer til at de er stolte over å ha ”bidratt til å fjerne en så pinlig skatteovergrep mot bilistene”.

Powered by Labrador CMS