-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Skaderådgiver og bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produkt og Handover Spesialist
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
MyCar:
Bilselger
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Prøvekjørt: Smart #1 Brabus
Smarts lille rakett
Smart er ikke lenger den knøttlille bilen som i første utgave var lovlig å parkere på tvers, men nå i kinesisk format en kompakt SUV hvor Brabus-varianten akselererer som en rakett.
Smarts nye #1 er så rask at du knapt rekker å stave ordet fartsbot før nåla nærmer seg førerkortinndragelse på vanlig landevei. Eller hva sier du til 3,9 sekunder på sprintdistansen til 100 km/t?
Så legg bak alt du vet om Smart som de siste årene i Norge kun var en toseters elbil, riktignok i kabrioletutgave og ganske morsom å kjøre, men med håpløs kort rekkevidde og uten hurtiglademulighet.
Broket historie
Akkurat nå skal jeg også la Smarts trøblete historie ligge, bare slå fast at i kinesisk innpakking gjenoppstår det europeiske mikrobilmerket i første omgang som SUV i et samarbeidsprosjekt mellom Mercedes-Benz og Zhejiang Geely Holding Group, selskapet som blant annet kontrollerer Volvo, Polestar og Lotus, for å ha nevnt noen av deres merkevarer. Smart har også flere modeller på gang.
Smart #1 vil være den første til Norge av biler basert på Sustainable Experience Architecture (SEA). De to neste blir den litt mindre Volvo EX30 og noe større Zeekr X. Om Geely lanserer modeller under eget merke på denne plattformen i Norge kommende år, er enn så lenge et åpent spørsmål.
Ikke glem Brabus
Smart #1 er den lille og høybygde familiebilen som i rimeligste utgave prises til 399.900 kroner (Pro +). Da har den hele 272 hk i hekken og skal med 63 kWt netto batteripakke (66 kWt brutto) være god for 420 km rekkevidde. Legg på 50.000 kroner, og mellomste utgave (Pulse) står klar med 428 hk og firehjulsdrift. Toppmodellen heter naturligvis Brabus som Smart i det forrige livet samarbeidet tett med, ikke bare for å få opp motoreffekten, men også for å krydre bilen med tøffe detaljer.
Selv med egenvekt nærmere to enn halvannet tonn, løfter Brabus-varianten begrepet kjøreglede i forholdsvis små og høybygde elbiler til et helt nytt nivå
Det gjelder også nå, og selv om Brabus-varianten er drøyt halvsekundet raskere til 100 km/t enn Pulse, ligger det først og fremst i prisen et langt tøffere interiør med røde sømmer i ratt, seter og sidepaneler i tillegg til røde bremsekalipere, røde dørhåndtak, røde sikkerhetsbelter og egne Brabus skjermbilder hvor en rød rev sitter i passasjersetet når klimaanlegget stilles inn. De 50.000 kronene den varianten koster ekstra inkluderer eget Brabus-oppsett i kjøreprogrammet.
Løfter kjøregleden
Selv med egenvekt nærmere to enn halvannet tonn, løfter Brabus-varianten begrepet kjøreglede i forholdsvis små og høybygde elbiler til et helt nytt nivå. Det er bare å glede seg. Her mer enn antydes hva som kan forventes når Volvo tidlig neste år slipper EX30 løs på norske bilister.
Den gode takhøyden og høye sittestillingen gjør det ekstra behagelig å sitte bak i bilen. Bagasjerommet laster 320 liter inkludert et forholdsvis stort rom under bagasjeromsgulvet, og ladekablene får plass i den lille frunken. Det 40/60-splittede baksetet kan også lengdereguleres for mer fleksibel utnyttelse av innvendig plass/bagasjerommet. I tillegg har bilen skiluke, og minst like viktig: alle variantene trekker tilhenger på 1.600 kg!
Tøff konkurranse
Fordi konkurransen i denne bilklassen begynner å bli ganske tøff, og tøffere blir den med Volvo EX30 på plass, valgte Smart å standardisere ganske mye utstyr i Norge, som panoramaglasstak, 360-graders kamera, parkeringssensorer, cruisekontroll, oppvarmede speil og takrails allerede i rimeligste variant.
Pulse utstyrspakke inneholder i tillegg til firehjulsdrift, som på grunn av to motorer legger på 156 hk, også headupdisplay, grill med lys, elektrisk bakluke med fotbetjening, varmepumpe og adaptivt hovedlys.
Smart-sjef Christian Siljan Halvorsen tror Pulse blir den mest populære varianten. De første publikumsbilene ventes til landet før julenissen starter gaveutdelingen.
OPPSUMMERT
Morsomste kompakte el-SUV så langt, ikke minst fordi den både har grei plass til fire voksne, er lynrask i Brabus-variant og proppet med elementer tyskere neppe hadde funnet på.