Bare å glede seg til #1, første Kina-bygde Smart. (Foto: Øivind Skar)

Prøvekjørt: Smart #1 Brabus

Smarts lille rakett

Smart er ikke lenger den knøttlille bilen som i første utgave var lovlig å parkere på tvers, men nå i kinesisk format en kompakt SUV hvor Brabus-varianten akselererer som en rakett.

Publisert

Smarts nye #1 er så rask at du knapt rekker å stave ordet fartsbot før nåla nærmer seg førerkortinndragelse på vanlig landevei. Eller hva sier du til 3,9 sekunder på sprintdistansen til 100 km/t?

Så legg bak alt du vet om Smart som de siste årene i Norge kun var en toseters elbil, riktignok i kabrioletutgave og ganske morsom å kjøre, men med håpløs kort rekkevidde og uten hurtiglademulighet.

Broket historie

Akkurat nå skal jeg også la Smarts trøblete historie ligge, bare slå fast at i kinesisk innpakking gjenoppstår det europeiske mikrobilmerket i første omgang som SUV i et samarbeidsprosjekt mellom Mercedes-Benz og Zhejiang Geely Holding Group, selskapet som blant annet kontrollerer Volvo, Polestar og Lotus, for å ha nevnt noen av deres merkevarer. Smart har også flere modeller på gang.

Smart #1 vil være den første til Norge av biler basert på Sustainable Experience Architecture (SEA). De to neste blir den litt mindre Volvo EX30 og noe større Zeekr X. Om Geely lanserer modeller under eget merke på denne plattformen i Norge kommende år, er enn så lenge et åpent spørsmål.

Ikke glem Brabus

Smart #1 er den lille og høybygde familiebilen som i rimeligste utgave prises til 399.900 kroner (Pro +). Da har den hele 272 hk i hekken og skal med 63 kWt netto batteripakke (66 kWt brutto) være god for 420 km rekkevidde. Legg på 50.000 kroner, og mellomste utgave (Pulse) står klar med 428 hk og firehjulsdrift. Toppmodellen heter naturligvis Brabus som Smart i det forrige livet samarbeidet tett med, ikke bare for å få opp motoreffekten, men også for å krydre bilen med tøffe detaljer.

Selv med egenvekt nærmere to enn halvannet tonn, løfter Brabus-varianten begrepet kjøreglede i forholdsvis små og høybygde elbiler til et helt nytt nivå

Det gjelder også nå, og selv om Brabus-varianten er drøyt halvsekundet raskere til 100 km/t enn Pulse, ligger det først og fremst i prisen et langt tøffere interiør med røde sømmer i ratt, seter og sidepaneler i tillegg til røde bremsekalipere, røde dørhåndtak, røde sikkerhetsbelter og egne Brabus skjermbilder hvor en rød rev sitter i passasjersetet når klimaanlegget stilles inn. De 50.000 kronene den varianten koster ekstra inkluderer eget Brabus-oppsett i kjøreprogrammet.

Løfter kjøregleden

Selv med egenvekt nærmere to enn halvannet tonn, løfter Brabus-varianten begrepet kjøreglede i forholdsvis små og høybygde elbiler til et helt nytt nivå. Det er bare å glede seg. Her mer enn antydes hva som kan forventes når Volvo tidlig neste år slipper EX30 løs på norske bilister.

Den gode takhøyden og høye sittestillingen gjør det ekstra behagelig å sitte bak i bilen. Bagasjerommet laster 320 liter inkludert et forholdsvis stort rom under bagasjeromsgulvet, og ladekablene får plass i den lille frunken. Det 40/60-splittede baksetet kan også lengdereguleres for mer fleksibel utnyttelse av innvendig plass/bagasjerommet. I tillegg har bilen skiluke, og minst like viktig: alle variantene trekker tilhenger på 1.600 kg!

Tøff konkurranse

Fordi konkurransen i denne bilklassen begynner å bli ganske tøff, og tøffere blir den med Volvo EX30 på plass, valgte Smart å standardisere ganske mye utstyr i Norge, som panoramaglasstak, 360-graders kamera, parkeringssensorer, cruisekontroll, oppvarmede speil og takrails allerede i rimeligste variant.

Pulse utstyrspakke inneholder i tillegg til firehjulsdrift, som på grunn av to motorer legger på 156 hk, også headupdisplay, grill med lys, elektrisk bakluke med fotbetjening, varmepumpe og adaptivt hovedlys.

Smart-sjef Christian Siljan Halvorsen tror Pulse blir den mest populære varianten. De første publikumsbilene ventes til landet før julenissen starter gaveutdelingen.

OPPSUMMERT

Morsomste kompakte el-SUV så langt, ikke minst fordi den både har grei plass til fire voksne, er lynrask i Brabus-variant og proppet med elementer tyskere neppe hadde funnet på.

Smart går fra microbiler til familiebiler. (Foto: Øivind Skar)
Interiør som skiller seg ut. (Foto: Øivind Skar)
Tøft med knallrøde belter. (Foto: Øivind Skar)
Bitteliten instrumentskjerm, men den viser det viktigste. (Foto: Øivind Skar)
Frekt og annerledes. Ingen tvil om hvilken bil dette er. (Foto: Øivind Skar)
Smart #1 Brabus
Også dørhåndtakene er røde. (Foto: Øivind Skar)
Bagasjerom i to etasjer. (Foto: Øivind Skar)
Brabus-reven går igjen i flere av skjermbildene. (Foto: Øivind Skar)
Eget Brabus kjøreprogram. (Foto: Øivind Skar)
Kjekt med 15 liters frunk. (Foto: Øivind Skar)
Gjennomført med den røde fargen. (Foto: Øivind Skar)
Hvilke andre produsenter byr på et slikt instrumentskjermbilde? (Foto: Øivind Skar)
Her gjenkjennes elementer fra Volvo XC40. (Foto: Øivind Skar)
De første kundebilene er her før året er omme. (Foto: Øivind Skar)
Powered by Labrador CMS