-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Marketing Communications Specialist
Mazda Motor Norge
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Serviceleder Bilskade
Gromstad Auto AS:
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Daglig leder
Bilbransjens Opplæringskontor AS, Bergen
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
-
Teamleder
Toyota Romerike AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Asker og Bærum AS
-
Kunderådgiver Logistikk
Toyota Asker og Bærum AS
-
Delelageransvarlig
AutoIn bilskadesenter AS
Flere ting i fokus
Nye Ford Focus lover å være merkets mest teknologisk avanserte bil, samtidig som den skal være morsom å kjøre. Vi har latt den bryne seg på to klassemestere i nettopp tech og kjøreglede.
Først publisert i Bil 10-2018.
Det er ingen enkel prøve vi utsetter nye Ford Focus på. Men når Ford selv legger lista høyt, er det ingen grunn til at vi ikke skal sjekke hvor høyt den hopper.
Ford selv mener Focus er «best i klassen på kjøreegenskaper og tilgang på moderne førerassistanseteknologier», så hva er vel mer naturlig enn å la den bryne seg på de to bilene som vi setter høyest hva de to kategoriene angår? Focus, møt A-klasse og 1-serie.
Fiesta i Focus
«En ny familiebil med en kvalitetsopplevelse i særklasse», sier Ford. Vel, for en som akkurat har kjørt nye Fiesta, vil Focusen føles som et da capo. Her er det ikke mange forskjeller. Alle betjeningselementer er de samme. Ratt, multimedieanlegg, klimaanlegg … Identisk. Det er litt forskjell i materialkvalitet, men det er skuffende at ikke Ford har tatt større steg fra Fiesta.
Når det er sagt; nesten alt er logisk og fornuftig. Knappene på rattet er kanskje i overkant mange i antallet, men betjeningen er i all hovedsak bra.
Hopper man over i BMW-en, er det ikke lett å forstå at 1-serien nå snart er på vei til å erstattes av en helt ny modell. At den er syv år gammel med nesten ingen forandringer i interiøret, viser at dette har tålt tidens tann veldig godt. Materialkvaliteten er god, likeledes ergonomien.
Men det er den enkle betjeningen av ting som trumfer alt her. For der Focus sliter med en til tider tungnavigert berøringsskjerm, briljerer BMW med iDrive. Skjermen har berøringsfunksjonalitet i BMW-en også – men det er det liten vits i.
Det er først når man hopper inn i Mercedesen man skjønner hvor fort den teknologiske tiden går. Her er det ikke en analog instrumentnål å finne – alt er skjermbasert, uansett hvilket utstyrsnivå man går for, men de har ikke «jukset» med materialkvaliteten heller. Mye metall, solid følelse i alle knapper og hendler, og stilig layout.
Nesten innertier, hadde det ikke vært for det knappe-overlessede rattet, litt vanskelig lesbarhet på for eksempel klimaanlegg-knappene og ikke minst all den pianoblanke plastoverflaten som er ultrasårbart for riper og støv.
Kjøreglede
Etter noen mil i BMW-en, hopper jeg fornøyd ut av førerstolen og utbryter noe sånt som at «denne to-literen er milevis mer raffinert enn små-motorene i Mercedesen og Forden». Problemet er bare at jeg tenkte 120i – ikke 118i. For denne 118-en har jo faktisk en 3-sylindret 1,5-liter. Det sier litt om hvor silkemyk den er. Det er pussig hvor stor forskjell det er fra for eksempel Mini, hvor den oppleves som en klassisk tre-sylindret, litt karakterfull (men også litt bråkete) motor.
Klassisk tre-sylindret karakter finner du mye av i Focusen. Den evig hyllede 1-literen kunne kanskje vært litt mindre kaklete, men er full av sjarm. Sammen med den tighte, Ford-typiske girkassen, er dette et hyggelig bekjentskap også denne gang – selv om den oppleves litt effektsvak sammenlignet med de to andre. Kanskje burde 140-hesteren vært tingen for Focus, ikke bare Fiesta?
Kjøreegenskapene til Focusen gjør heldigvis ikke bilen til skamme. Hva som definerer Focusens bilklasse er litt vanskelig å si, kanskje, men sammenlignet med Golf, i30 og den slags er Focusen på topp hva kjøreglede angår. Presis styring og god chassiskontroll er vi vant med fra Focus, og fjerde generasjon skuffer ikke.
Jeg lar meg også imponere over Focusen's støynivå. Hjulstøy er i praksis fraværende, og motorstøyen er behagelig dempet så fort motoren kommer i riktig arbeidsområde.
Faktisk oppleves Focus som den mest behagelig støydempede av de tre. BMW-en har langt mer fremtredende hjulstøy, mens bak Mercedes-rattet oppleves motoren altfor ofte som gnagsår i ørene. Nå er jeg ikke sikker på om dette kan verifiseres med støymåling, for de tre har nok ganske likt målbart støynivå, men Focus-støyen oppleves som mer harmonisk.
Tekst: Odd Erik Skavold Lystad
Foto: Øivind Skar
LES VIDERE:
- Del 2
- Del 3
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.