BMW 116i: Baby med frasparket bak

Bakhjulsdrevet bil i kompaktklassen er så uvanlig at det alene skaper oppmerksomhet, at BMWbabyen har en prislapp under 250.000 kroner vil også lokke kunder.

Publisert Sist oppdatert

116
116

Først publisert i BIL 9 - 2004.

Femdørs kombikupé er en meget populær biltype her på berget, spesielt i kompaktklassen. Når BMW nå gjør sitt inntog i denne volumselgerklassen er det grunn til å forvente at ikke bare statusmerkene med modellene Audi A3 og Mercedes A-Klasse får real konkurranse, men at også bestselgerne Volkswagen Golf og Toyota Corolla vil merke at BMW har kommet på banen.

1-serie byr på eksemplarisk sittekomfort – ihvertfall når bilen som her er utstyrt med sportsseter til 6750 kroner ekstra. Sportssetene gir meget god sidestøtte i ryggen – her sitter du stødig i setet selv ved aktiv svingkjøring – og også lårstøtten er mer enn alminnelig god. For oss langbente bidrar BMWs fine uttrekkbare sitteputeforlenger til ekstra god støtte under lårene.

Venstrefoten finner en bred, behagelig fothviler, og også høyrebenet har grei støtte mot midtkonsollen. Lengdereguleringen av førersetet er nærmest ekstrem, med setet i bakerste posisjon kan en 190 cm lang person sitte med tilnærmet rette ben – men da er det i praksis ikke igjen benplass i baksetet. Førermiljøet ellers preges av fin oversikt over instrumenter, hendler og brytere. Den aluminiumaktige dekoren på ratt, midtkonsoll, dører og dashbord, hvor du har valget mellom “Titan Matt eller “Silver”, er meget tiltalende og effektfull.

Sikten fra førerplassen kunne vært bedre, spesielt er sikten bakover noe redusert av brede C-stolper. Dessuten ligger vinduslinjen høyt, du får en følelse av å sitte lavt i bilen. To andre detaljer er vi heller ikke bare godvenn med i 1-serien; det skjer ofte at hendelen med elektronisk aktivering av blinklysene ikke returnerer til nullposisjon, slik at det må gjøres manuelt ved å berøre hendelen en gang til. Dessuten er både innvendig og utvendige speil forholdsvis små, de gir ikke så veldig god oversikt, spesielt i ytterkantene på grunn av sin ovale form.

Velproporsjonert 1,6-liter
Fremdriften sørger BMWs velkjente motorkonstruksjon for, med sitt Double Vanossystem med tidsvariabel innsugning og utblåsing, her i 1,6-liters utgave med 116 hester. Motoren er kløktig og velfungerende koblet sammen med en gearkasse som sørger for at over 90 prosent av dreiemomentet er til stede allerede fra 2000 o/min., og det betyr – selv om bunndraget langt fra er imponerende – at det er til stede i fullt monn ved normal landeveiskjøring mellom 80 og 90 km/t i femtegear. Under 1500 o/min. har ikke 116i mye å kjøre med, så i påkjøringsfelt og ved filskifter hvor du må akselerere raskt bør du bruke gearspaken aktivt for å holde turtallet oppe.

På papiret kan 116i vise til respektable 10,8 sekunder fra null til hundre. Vi klarte ikke å kopiere den målingen, men vårt testresultat ligger helt i tråd med hva andre konkurrenter i kompaktklassen presterer med 1,6-liter under panseret.

1,6-literen er jo en forutsetning for å holde 1-serie-prisen nede på en kvart million, men hvis motorfleksibilitet og kraftig bunndrag står høyt på ønskelisten, må du legge ytterligere 50 tusenlapper på disken. Neste trinn på motorstigen er nemlig dieselversjonen 118d Business med 122 hk og 280 Nm, som sniker seg akkurat under 300.000 kroner. De to mest muskelsterke modellene er 120i med 150 bensinhester (345.000 kroner) og 120d med 163 dieselhester (367.000 kroner). Begge disse er turbomatet og leveres med sekstrinns manuell kasse som standard, mens automat koster 20.000 kroner ekstra.

Bra støydemping
Hjuloppheng og fjæring ligger avgjort mer på den sportslige siden enn på den komfortable, men det borger for fin stabilitet når svingene kommer tett. Stort sett viser bilen stabile kjøreegenskaper, noe mer overstyrt i krappe svinger enn sine forhjulsdrevne konkurrenter i kompaktklassen, samtidig er selvopprettingen noe svakere. En tanke ustabil er likevel bilen når asfalten ikke er altfor slett, den stikker litt sideveis og må gjetes. Fra tidligere erfaringer regner vi med at dette skyldes de brede dekkene, med for eksempel den 10 mm smalere dekkdimensjonen som er angitt i vognkortet ville bilen vært mindre følsom for sporete asfalt.

Støydempingen har tydeligvis BMW tatt alvorlig – her er det enkelte konkurrenter som med fordel kan lære noe. Både motorstøy og hjulstøy ligger på et meget behagelig nivå, og vi kan ikke huske sist vi målte så lave desibel-verdier i en test. Bravo, BMW. Et eneste lite minustegn skriver vi i margen: De punkteringsfrie dekkene har forholdsvis stive dekksider og gir ikke den beste komforten på dårlig underlag, eller sagt på en annen måte, med vanlige dekk ville 1-serien sannsynligvis stått frem som enda mer støysvak også på “vaskebrett”.

Nyttig standardutstyr
Bagasjerommet byr ikke på overveldende volum, men for kompaktklassen ligger det midt på treet. Her vil vi også peke på at det ikke er noe plass å hente ved at reservehjulet er fjernet – under gulvet i bagasjerommet finner du nemlig batteriet. Når alle setene er i bruk rommer 1-seriens bakrom 20 liter mindre enn Golf og Astra, mens det er hele 40 liter opp til nivået i den nye Audi A3 Sportback. Fleksibiliteten er til stede i form av 2/3-delt bakseterygg og åpning for lange gjenstander som ski og listverk.

Med tanke på standardutstyret, som det går frem av listen ved siden av, er grunnprisen relativt gunstig – på den ene siden snakker vi om statusbilen BMW, på den andre siden har den “bare 1,6-liters motor – men det løper fort på tusenlapper når mer eller mindre nødvendig og nyttig tilleggutstyr henges på. Lettmetallfelger og sportsseter står for de største postene på “vår bil. Parkeringssensor foran og bak vil bety 7900 kroner, tilhengerfeste 8450 kroner og xenon-lys 6000 kroner. Skinninteriør kan også leveres, med navnet Boston, det koster 16.900 kroner ekstra – skinn betyr stor slitestyrke, men ikke regn med å få igjen tilsvarende mer for bilen når den skal selges brukt.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS