BMW 116i

Publisert Sist oppdatert

116
116

Innledning

BMW 116i har en intim – les trang – førerplass, dette er bokstavelig talt en kompakt bil. Du sitter lavt, bilens skulderlinje er høy, og du får en følelse av “å kle på deg bilen”. Til å være en liten bil gir den forholdsvis dårlig oversikt over hvor de fire hjørnene befinner seg – den høye skuldelinjen og små vindusflater bidrar også til redusert sikt bakover.

Komforten i førersetet er imidlertid upåklagelig – i hvert fall når bilen som her er utstyrt med sportsseter til 6750 kroner ekstra. Her sitter du stødig i setet selv ved aktiv svingkjøring – og også lårstøtten er mer enn alminnelig god. For de langbente bidrar BMWs fine uttrekkbare sitteputeforlenger til ekstra god støtte under lårene. Førersetet kan løftes både i bak- og forkant, så følelsen av å sitte lavt kan reduseres, så sant overkroppen din er enig med innvendig takhøyde.

Instrumenteringen er oversiktlig, og med logisk plassering av hendler og brytere. Den aluminiumaktige dekoren på ratt, midtkonsoll, dører og dashbord er etter undertegnedes oppfatning både tiltalende og effektfull. En av de andre i testlaget synes den er en smule “tivoli”. I det hele tatt er det brukt mye plast i midtkonsoll og dashbord, og følelsen av opplevd kvalitet er ikke så god som i Audien.

BMWs velkjente motor med tidsvariabel innsugning og utblåsing jobber i fin harmoni med en gearkasse som sørger for at over 90 prosent av dreiemomentet er til stede allerede fra 2000 o/min. Selv om bunndraget langt fra er imponerende, er det på plass i fullt monn ved normal landeveiskjøring mellom 80 og 90 km/t i femtegear. Under 1500 o/min. har ikke 116i mye å gi, så i påkjøringsfelt og ved filskifter hvor du må akselerere raskt bør du bruke gearspaken aktivt for å holde turtallet oppe.

Styringen er meget presis, det er en fryd å kuske ekvipasjen gjennom krevende svinger. Hjuloppheng og fjæring ligger avgjort mer på den sportslige siden enn på den komfortable, og gir fin stabilitet når svingene kommer tett. Stort sett viser bilen stabile og fine kjøreegenskaper. En tanke ustabil er likevel bilen når asfalten ikke er alt for slett, den stikker litt sideveies og må gjetes.

Støydempingen har BMW tatt alvorlig. Både motorstøy og hjulstøy ligger på et meget behagelig nivå, noe desibel-verdiene bekrefter. Et eneste lite minus er at de punkteringsfrie dekkene har forholdsvis stive dekksider, de gir ikke den beste komforten på “vaskebrett”.

Bagasjerommet byr ikke på overveldende volum, og det er heller ikke noe plass å hente ved at reservehjulet er fjernet – under gulvet i bagasjerommet finner du nemlig batteriet.

En detalj som det tok tid å venne seg til er at hendelen med elektronisk aktivering av blinklysene ikke alltid returnerer til nullposisjon. Det må gjøres manuelt ved å berøre hendelen en gang til.

FØRERPLASS = 8
Trang, men oversiktlig. Sikten bakover kunne vært bedre. Noe plastpreg.
PLASS = 7
God benplass foran, dårlig bak. Beskjedent bagasjevolum.
KOMFORT = 8
Akseptabel sittekomfort, god kjørekomfort. Noe dekkstøy på dårlig underlag.
KJØREEGENSKAPER = 10
Imponerende kjøreegenskaper. God balanse, presis styring.
YTELSER OG FORBRUK = 8
Best akselerasjon i alle disipliner, men også desidert høyest forbruk.
SIKKERHET = 8
Ikke NCAP-testet, men BMW tror på 5 stjerner. Gode bremser.
PRIS OG UTSTYR = 8
Gunstig pris med standard utstyrsnivå, må plusse på utstyr for å nå konkurrentenes nivå.

LES VIDERE:
- Audi A3
- Mercedes A-klasse
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS