BMW 130i
BMW 130i
BMW 130i
BMW 130i
BMW 130i
BMW 130i

1-serien du har ventet på?

Har du gått og ventet på en 1-serie med mer pulver? 130i debuterer i Geneve og kommer på markedet etter sommeren. Og den bør tilfredsstille de mest kresne småbilkundene.

Publisert Sist oppdatert

Med 258 hester og et dreiemoment på 300 Newtonmeter blir dette - sammen med A3 3,2 V6 - klassens kraftigste. 0 til 100 går unna på 6,2 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset ved 250 km/t. Rekkesekseren er en lettvektskonstruksjon som sørger for 50/50 vektfordeling mellom front- og bakhjul.

En målestokk de tyske produsentene liker å fortelle om er rundetiden på Nordsløyfa på Nürburgring. Med 130i kan den gjøres unna på 8 minutter og 35 sekunder, en tid mang en racingutøver bare drømmer om å komme i nærheten av med spesialbygde løpsbiler.

Motoren har en blokk i aluminium/magnesium kompositt, tilsvarende teknologien som benyttes i den nye 5-liters V10’en som sitter i M5 og M6. Bi-Vanos og Valvetronic sørger for avansert variabel styring av ventilenes løft og åpningstid.

Feite felger
BMW 130i leveres med 17-tommers spesialfelger, en forkrommet grill og doble eksosrør. Interiøret er krydret med sportsseter, lærtrukket sportsratt og spesielle instrumenter. For første gang tilbys Active Steering som tilleggsutstyr til 1-serie.

Som sine mindre søsken i 1-serien er også 130i utstyrt med run-flat dekk og dekktrykksmonitor, to-trinns bremselys, DSC med panikkstopp-sensor, elektronisk differensialbrems og traction control.

Nye 330i er priset til kr 644.000, så kanskje får vi her se en prislapp på under 600.000. Men noe vanlig syn på norske veier blir den ikke.

Powered by Labrador CMS